Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

    16/11/2025

    Europese vervanger voor AWACS-vliegtuigen?

    16/11/2025

    KLM 777 na 3,5 uur terug op Schiphol

    15/11/2025

    Kritiek op vliegtaks uit onverwachte hoek

    15/11/2025

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025
  • Achtergrond

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025
  • Editors’ choice

    Na MD-11 is nu ook DC-10 aan de beurt

    16/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    Ryanair bespaart €40 miljoen op boardingpas

    14/11/2025

    Embraer start gevecht tegen drones

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Eurocontrol en Gatwick gaan vertragingen aanpakken
Nieuws

Eurocontrol en Gatwick gaan vertragingen aanpakken

Door Redactie22 oktober 2019, 06:49Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Door vluchtdata te delen willen Eurocontrol en de Britse luchtverkeersleidingsorganisatie NATS vertragingen op Londen Gatwick terugdringen. Hiermee moet ook CO2 en kerosine bespaard worden.

Vliegverkeer op grote hoogte

NATS is verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding op Gatwick en gaat informatie over aankomsten delen met het Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC). Dit centrum van Eurocontrol is verantwoordelijk voor het luchtverkeer dat zich op grote hoogte over Nederland beweegt.

Lagere snelheid

Door informatie te delen wordt MUAC in staat gesteld om, als het nodig is, vliegtuigen op een afstand van 350 mijl (650 kilometer, red) van de luchthaven minder snel te laten vliegen. Het ‘cross border arrival management’ wordt door Eurocontrol XMAN genoemd.

Met XMAN wordt volgens Eurocontrol voorkomen dat vliegtuigen in de buurt van Gatwick in een ‘holding’ terechtkomen. In dit gebied vliegen ze op relatief lage hoogte rondjes tot er ruimte is om te landen.

30 kilo kerosine

Eurocontrol rekent erop dat ieder vliegtuig dat langzamer naar Gatwick vliegt 30 kilo kerosine bespaard; dat komt neer op ongeveer 23 liter. Hiermee wordt volgens Eurocontrol 95 kilo CO2 per toestel bespaard. Het arrival management kan dagelijks op vijftien à twintig toestellen worden toegepast.

Schiphol en Heathrow

Eurocontrol past XMAN al langere tijd toe: sinds 2011 gebeurt dit al bij vluchten die Schiphol vanuit het noorden en oosten naderen. In 2015 is de techniek ook bij Londen Heathrow geïmplementeerd.

Uitbreidingen

In 2024 moeten vanuit Maastricht 12 Europese luchthavens op deze manier worden aangestuurd. De vliegvelden van Parijs en Frankfurt zijn volgens Eurocontrol in 2020 de volgende die gebruik gaan maken van het systeem.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Eurocontrol Londen Gatwick Luchtverkeersleiding
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025Sytse Sijbesma

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025Leon Holtkuile

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025Leon Holtkuile
Recent

Boeing 777 kan niet landen op Schiphol, wijkt uit

16/11/2025

Trump zet vertraagde passagiers in de kou

16/11/2025

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025
Populair

Amerikaanse B-52-bommenwerper maakt rondje Europa

12/11/2025

Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

15/11/2025

Embraer start gevecht tegen drones

13/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?