De airlines uit de Air France-KLM groep vliegen in het komende winterseizoen 32 routes die vorige winter nog niet gevlogen werden. De meeste capaciteit wordt toegevoegd op de lange afstanden. De meeste ‘nieuwe’ routes zijn voor de Franse maatschappijen.
2,5 procent erbij
Het winterseizoen begint komende zondag 27 oktober en duurt tot 28 maart 2020. Dit winterseizoen groeit de capaciteit in totaal met 2,5 procent ten opzichte van het vorige seizoen.
Groei long-haul
Op de long-haul afstanden zetten Air France en KLM meer capaciteit in; het aantal stoelen gaat met 4 procent omhoog. De verhoging komt door nieuwe routes, extra vluchten en de inzet van nieuwe toestellen.
Minder korte afstanden
Op de medium- en short-haul afstanden wordt minder capaciteit ingezet. Het aantal stoelen daalt met twee procent, onder andere doordat er veel concurrentie is.
Transavia
Voor Transavia wordt 1,9 procent minder capaciteit ingezet. De airline consolideert het netwerk volgens Air France-KLM. Het low-cost merk biedt 17 nieuwe routes aan.
10 Nederlandse routes
KLM en Transavia bieden vanuit Nederland totaal 10 rechtstreekse bestemmingen aan die vorige winter nog niet gevlogen werden. KLM vliegt naar Boston, Las Vegas, Napels, Wroclaw, Bangalore en Liberia. Ook keert de rechtstreekse vlucht naar Sint Maarten weer terug. Na orkaan Irma in 2017 werd de vlucht stopgezet en werd Sint Maarten in combinatie met Curaçao aangeboden. Transavia voegt vanaf Schiphol Reykjavik en Amman toe, vanaf Rotterdam wordt ook Tanger aangeboden.
Twee nieuwe KLM-bestemmingen
Voor KLM zijn twee bestemmingen echt nieuw: Bangalore in India en Liberia in Costa Rica. Met de vlucht naar Bangalore vult KLM het gat dat partner Jet Airways achterliet na het faillissement. Liberia wordt aangedaan met een tussenstop in San José, een luchthaven waar de airline nu al op vliegt.