fbpx
ColumnColumn GoofNaast het nieuwsOpinie

Bom! | Column Goof

Precies vandaag kreeg ik zeker drie mails van discussievrienden die heftig reageren op het feit dat een Nederlandse F-16 in Irak zeventig burgerdoden veroorzaakt heeft. U weet wel, die lastige kwestie. 

Laten we het hele geval eens terug zetten in de tijd. Mind you: ik trek geen conclusies, ik extrapoleer slechts naar een nauwkeurig vergelijkbare situatie. 

Het is 1944. De Duitsers hebben in Utrecht-Zuilen een enorme loods gevorderd van Demka-Staal. Daar liggen zes V-2’s opgeslagen, die ’s nachts per trein gearriveerd zijn vanuit de grotten van Nordhausen, waar ze gemaakt worden. Ze zijn bedoeld om ze op Londen af te schieten. 

De Engelsen komen er achter. Ze sturen één Mosquito, die een bom pàl op de fabriekshal gooit. De bom ontploft, maar ook de zes V-2’s, inclusief de al gemonteerde warhead en brandstof. 

In de woonwijk rondom de fabriek komen zeventig Nederlandse burgers om het leven, en raakt een even groot aantal zwaar gewond. Aanvullende hersenkraker: de RAF vraagt van tevoren de Nederlandse regering in ballingschap, gevestigd in Londen, om advies. Wel of niet doen? Saillant detail: in de wijk rondom de loods wonen veel NSB’ers. 

Denk maar eens na wat je ervan vindt. Schiet er maar een gat in. Of gooi er voor mijn part een bom op. 

Goof Bakker

[email protected]

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button