Na de officiële publicatie van het onderzoeksrapport van de 737 MAX crash van Lion Air heeft Boeing gereageerd op de bevindingen van de Indonesische luchtvaartautoriteiten. In de reactie laat Boeing weten dat de veranderingen aan zowel het toestel als het handboek moeten voorkomen dat een dergelijk ongeluk ooit weer zal gebeuren.
Rapport
In het onderzoeksrapport wordt geconcludeerd dat het MCAS systeem, het systeem dat er voor zorgt dat het vliegtuig niet overtrekt, de voornaamste reden van de crash zou zijn geweest. Het systeem maakt slechts gebruik van één sensor, die na een reparatie verkeerd stond afgesteld. Ook zouden de piloten verkeerd hebben gereageerd op het falen van het systeem. De onderlinge communicatie zou onvoldoende zijn geweest en de handmatige besturing van het toestel zou averechts hebben gewerkt.
Reactie
“We prijzen het Indonesische Nationale Transport Veiligheids Comité voor haar grote inspanning om de feiten van het ongeluk vast te stellen, te concluderen welke factoren hieraan hebben bijgedragen en aanbevelingen te doen die zijn gericht op ons gemeenschappelijke doel dat dit nooit meer gebeurt”, aldus Dennis Muilenburg, de CEO van Boeing. Inhoudelijk gaat Boeing niet op het onderzoeksrapport in, wel wordt benadrukt dat Boeing hard bezig is om de 737 MAX zo snel mogelijk weer in de lucht te krijgen.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

