Air Zimbabwe mag niet meer vliegen vanaf Zuid-Afrikaanse luchthavens, zo maakt de luchthavenbeheerder Airports Company South Africa (ACSA) bekend. De meerderheid van ACSA is in handen van de Zuid-Afrikaanse regering, maar juridisch en financieel is het bedrijf wel autonoom.
Betalingen
De maatregel is een gevolg van de achterstallige betalingen van Air Zimbabwe. De maatschappij moet iedere week op maandag geld betalen voor de landingskosten, parkeerkosten, de passagiersservice, en een gedeeltelijke betaling van de achterstallige betalingen die er al zijn.
Maatregel
De ban blijft gelden totdat de maatschappij aan de betalingen kan voldoen. De beheerder vindt het een betreurenswaardige maatregel, maar noodzakelijk. Vanwege de vertrouwelijkheid is niet bekend gemaakt hoeveel er nog betaald moet worden.
Financiële problemen
Air Zimbabwe verkeert al lange tijd in financiële problemen. In 2018 werd het samengevoegd met het toen opgerichte Zimbabwe Airways. Laatstgenoemde kocht vier 777-200’s van Malaysia Airlines, maar twee daarvan moesten ook al snel weer verkocht worden omdat de betalingstermijnen niet gehaald konden worden. Los van de financiële problemen staat Air Zimbabwe, en daarmee dus ook Zimbabwe Airways, op de zwarte lijst van de Europese Unie en mag het geen vluchten naar Europa uitvoeren.