AnalyseEditors choiceIndustrieNaast het nieuwsNieuwsProfessional

De andere benadering van Europa’s onbekendste LCC

Iedereen kent de grote zelfstandige LCC’s van Europa. Ryanair is de grootste gemeten naar passagiersaantallen, daarna komen easyJet, Norwegian en Wizz Air. De nummer 5* kent bijna niemand: Volotea. De kleinere pakt het slim aan met een ander businessmodel dan de grote jongens.

Vallen bij bosjes

De maatschappij valt met 6,5 miljoen passagiers in 2018 in het niet bij de Ryanairs (140 miljoen) en easyJets (88 miljoen) van deze wereld. Kleine maatschappijen vallen bij bosjes momenteel. Dat lot lijkt Volotea door een slimme aanpak niet ten deel te vallen. De cijfers waren over 2018 zeer positief. En ook 2019 is een goed jaar.

Markten

Volotea is opgericht door twee Spanjaarden met ervaring. In 2004 richtten ze Vueling op. Hoewel het hoofdkantoor in Spanje zit, zijn Frankrijk en Italië de belangrijkste markten van Volotea. Van alle capaciteit gaat 93 van of naar die twee landen. Spanje en Griekenland worden langzaam belangrijker. De top-5 vliegvelden zijn achtereenvolgens Nantes, Verona, Napels, Venetië en Catania.

©Volotea

Kleiner

Volotea vliegt vooral van en naar kleinere steden in het zuiden van Europa. Kleinere vliegvelden zijn doorgaans goedkoop, dat is voordelig. Kosten besparen doet Volotea vooral op een andere manier. De maatschappij vliegt als de passagiers willen vliegen; namelijk van april tot oktober. Anna.aero rekende uit dat Volotea in het jaar 2019 in de drukste maand (augustus) 4,7 keer zoveel stoelen inzet als in de rustigste maand (februari). In aantallen: meer dan een miljoen stoelen versus zo’n 250.000. Ter vergelijking, bij Ryanair, Vueling en easyJet is deze factor tussen de 1,5 en 1,8.

Oud

Dáár zit het essentiële verschil in strategie. Volotea is begonnen met oude toestellen, Boeing 717’s. Die hebben relatief lage vaste kosten zoals aanschaf of lease. Het kost dan niet veel om ze in de winter aan de grond te laten staan. De competitie heeft bijvoorbeeld gloednieuwe A320neo’s; die kosten maandelijks zoveel dat ze wel moeten vliegen. Uiteraard zijn de flexibele kosten juist weer hoger voor Volotea; er wordt immers meer brandstof verbruikt en het onderhoud kost meer. Maar als ze niet vliegen verbruiken ze ook niks.

©Volotea

Boeing 717

Sinds 2015 wordt de vloot van zeventien 717’s aangevuld met A319’s. Inmiddels gebruikt Volotea negentien Airbustoestellen. De groei gaat snel. In 2018 waren er 36 procent meer passagiers. Dit jaar wordt twintig to 25 procent verwacht. Er zijn zes toestellen bijgekomen en 41 routes. In totaal heeft Volotea 319 routes naar meer dan 80 bestemmingen.

Groei

In 2022 verwacht de airline een all-airbusvloot te hebben. De A319 met 156 stoelen zijn groter dan de B717’s met 125 stoelen. De kosten per stoel worden dus lager. Langzaam wordt de maatschappij minder seasonal, dat kan ook bijna niet anders bij zo’n stevige groei. Volotea doet het anders dan de meeste maatschappij door te mikken op oudere toestellen. Financieel is het vooralsnog een slimme strategie. Heel milieuvriendelijk is het echter niet.

©Volotea

*We rekenen de lagere kosten maatschappijen die onderdeel uitmaken van een grotere luchtvaartgroep (denk aan Transavia of Vueling) niet mee. Ook Jet2 vergeten we , omdat zij relatief veel pakketreizen aanbieden,

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button