Icelandair verwacht over 2019 een verlies te lijden van $35 tot 55 miljoen. Het verwachte verlies is beduidend minder dan het bedrag waar in augustus nog rekening mee gehouden werd. Icelandair doet de ‘positieve’ voorspelling doordat de 737 MAX in 2019 waarschijnlijk niet meer vliegt.
737 MAX
Icelandair heeft zes exemplaren van de 737 MAX in de vloot. Voordat die toestellen weer ingezet kunnen worden, moet de maatschappij kosten maken. Deze ‘implementatiekosten’ worden in de voorspelling van eind oktober doorgeschoven naar het eerste kwartaal van 2020.
Lager verlies
In augustus hield de maatschappij nog rekening met een verlies van $70 tot 90 miljoen dollar door de implementatiekosten van de 737 MAX. Dat is nu bijgesteld naar $35 tot 55 miljoen.
Het lagere verlies komt ook onder andere doordat het routenetwerk geoptimaliseerd is. Ook stelt Icelandair dat ‘acties die genomen zijn om de impact van de problemen met de 737 MAX’ nu effect krijgen. De maatschappij leaset een aantal extra vliegtuigen om alle routes uit te kunnen voeren.