De luchthaven van München moet een extra start- en landingsbaan krijgen. Dat stelde de toekomstige ceo van het vliegveld in Zuid-Duitsland tegenover Duitse media. Met een derde baan kan de luchthaven uitbreiden.
Sleutelproject
Voor toekomstig ceo Jost Lammers is een derde landingsbaan een sleutelproject om groei mogelijk te maken, zegt hij tegenover het Duitse persbureau DPA. De Duitser is nu nog ceo van het vliegveld in Boedapest.
46 miljoen passagiers
De luchthaven van München heeft op dit moment twee landingsbanen. Op het vliegveld landden en vertrokken vorig jaar 46 miljoen passagiers. Flagcarrier Lufthansa heeft een aanzienlijke basis op de luchthaven, net als low-cost carrier Eurowings. Volgens huidig ceo Michael Kerkloh loopt de luchthaven op alle fronten tegen de capaciteitsgrenzen aan.
Verzet van omwonenden
De uitbreidingsplannen van de Duitse luchthaven zijn niet nieuw en stuitten eerder al op verzet van omwonenden. Zij willen de extra landingsbaan niet vanwege geluidsoverlast. De nieuwe ceo wil met de omwonenden in gesprek. “Daar ga ik veel tijd aan besteden. Ik wil schitteren door aanwezigheid”, zegt hij.
Op de lange baan
In de Beierse politiek is de uitbreiding van de luchthaven op de lange baan geschoven. Volgens DPA komt het onderwerp in het coalitieakkoord tot 2023 niet voor.