fbpx
Editors choiceNieuws

Boeing heeft niet alleen problemen met MAX

Boeing zwoegt al maanden om de MAX weer de lucht in te krijgen. Maar het is niet het enige toestel waar problemen zijn. Enige lichtpuntje: het oude besje.

MAX

Boeing wil er niet zoveel over kwijt. Vorige maand zei de vliegtuigbouwer nog dat de FAA alle documenten begin vierde kwartaal zou hebben. Met het vierde kwartaal bijna voor een derde voorbij, is dit nog niet het geval. Maatschappijen stellen keer op keer de terugkomst van de MAX uit; een teken aan de wand. De vloot van 385 toestellen staat al meer dan een half jaar aan de grond.

Certificering

Er worden wel testvluchten gemaakt met de 737MAX7. Wanneer de certificeringsvlucht door de FAA gemaakt zal worden, is nog niet bekend. Zodra de FAA goedkeuring geeft, zullen waarschijnlijk ook Canada, Mexico en Brazilië het toestel weer toestaan. De verwachting is dat China en Europa zelf nog tests willen doen. Ondertussen liggen het afleveren al maanden stil. Geld krijgt Boeing dus niet binnen.

777X

Volgende probleemgeval is de vernieuwde 777. Problemen met de motoren zorgen voor vertraging. Ook was er een issue met de vrachtdeur. Dat laatste zou niet voor vertraging zorgen. Boeing bevestigde aanhoudende geruchten dat de eerste begin 2021 afgeleverd wordt. Dat is een jaar vertraging. Als er geen nieuwe vertragingen optreden natuurlijk.

KLM

Dat levert problemen op met de overgang van de huidige 777 naar de 777X. Van de huidige triple stonden er in september nog maar 34 in bestelling. De ‘oudjes’ worden bijna uitsluitend nog als cargo-toestel geleverd. Daarvan worden er volgens Seeking Alpha elf nooit afgeleverd. Boeing was dan ook heel blij met de bestelling van KLM om nog twee toestellen te bestellen. Dat rekt de productielijn toch weer een beetje.

777-8

Het lijkt erop dat de 777-8 nooit het daglicht zal zien. De enige van de twee klanten, Qatar Airways, zegt te overwegen het toestel niet meer af te nemen. Tegen Reuters zei Boeing al dat er nog geen datum is dat de -8 klaar moeten zijn. Wellicht dat Qantas het project redt met een bestelling, maar anders lijkt het sterk dat het toestel er ooit komt.

787

Dan de Dreamliner. Volgend jaar gaat de productie omlaag. Met name uit China komen niet voldoende orders. Boeing verwacht overigens dat de verlaging van tijdelijke aard is. Zo in 2022 of 2023 moet het weer opgeschroefd worden.

Qatar 787

Op de korte termijn is er ook een tegenvaller. Qatar Airways stelt de leveringen van de 787-9 uit. De Suite businessclass-stoel zou nog niet klaar zijn. De 787 is wat smaller dan de 777 en A350, waardoor er een nieuw ontwerp moet komen.

Oud besje

Er is één lichtpuntje. De productie van een oude getrouwe gaat juist omhoog: de 767. Dit komt met name door de tanker-variant, de KC-46. Defensie wil er uiteindelijk 179 van bestellen. Vanaf volgend jaar verhoogt Boeing de output naar drie stuks per maand. Boeing overweegt zelfs om een vrachtvariant met nieuwe motoren op de markt te brengen, de 767-XF.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button