ColumnGoofLiefhebberMilitair

Jaguar: mooie wielen! | Column Goof

Precies vandaag, maar dan in 1978, schafte de Indiase luchtmacht de Sepecat Jaguar aan.

Goeie beslissing: wat een prachtig apparaat! 

En nu geen politiek-correcte lullepot van ‘smaken verschillen’ en ‘ik vind dit mooi en jij vindt dat mooi’. Nee: de Jaguar ìs gewoon een stikmooi, keimooi vliegtuig. Met name de wielen.

U leest het goed: mooie wielen. Gekromd als de klauwen van een buizerd, op het moment dat hij zijn prooi grijpt. Natura Artis Magistra, natuurlijk. Maar hier komen de heren ingenieurs toch wel erg dichtbij. Dezelfde gekromde talons als de MIG-23, van onze Stichting Postbellum. 

Anderzijds: weer erg lélijke wielen heeft de alom bekende Cessna-172. Ooit maakte ik een trip door Marokko, met de tamelijk zeldzame Cessna-172-RG. Juist ja, met retractable gear. Tegen de rode bergwanden van de Atlas viel het me op hoe mooi, elegant en sierlijk zo’n Cessna feitelijk is zònder wielen. 

Een prachtige vrouw, alleen met erg lelijke benen. 

Goof Bakker

[email protected]

Additional facts

Gekromd als de klauw van een buizerd… Trailing link, heet dat in vaktermen. De wielen worden, net als bij een Albert-Heijn-karretje, geacht te gaan in de richting waarin het geheel gaat. Je mag aannemen dat dat bij Jaguars en Mig-23’s beter functioneert dan bij het Albert-Heijn-karretje, want daar werkt dit doorgaans behoorlijk kut. Je botst bij het ontwijken van de dikke huisvrouw voor je altijd toch nog tegen de dozentoren van de Weekaanbieding Kattenbakkorrels. 

Het onderstel van de Cessna is mede verantwoordelijk voor het fenomenale succes van het toestel. Elk ander vergelijkbaar vliegtuig heeft gecompliceerde oliegevulde schokdempers, zogeheten oleo-struts, bij mekaar gehouden door ingewikkelde scissor-links. Cessna verving deze complete meccanodoos door twee simpele bladveren. 

Intrekbaar werden de wielen van de Cessna nog bespottelijker. Het lijkt wel een wedstrijd in lelijkheid. Als de ‘RG’s’ hun wielen intrekken denkt het publiek altijd dat er iets mis gaat, zo raar als ze naar achteren zwabberen. Wederom een geniaal ontwerp, maar helaas esthetisch een total failure

Talons zijn stoer: er is zelfs een vliegtuig naar genoemd. De Northrop T-38 Klauw.

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button