De luchthaven van Maastricht komt weer in handen van de provincie Limburg. De private aandeelhouders van de luchthaven beëindigen de concessieovereenkomst van de luchthaven. De provincie koopt de luchthaven nu terug.
Private handen
Het beheer van de luchthaven werd in 2016 ondergebracht bij de private aandeelhouder MAA BV. Volgens de provincie sluiten de ambities van de concessienemer niet langer aan bij de mogelijkheden die er op de luchthaven zijn om te kunnen groeien. De concessie zou nog tot 2026 doorlopen.
Beheer
Een holding van de provincie koopt de aandelen van MAA BV voor 1 euro en neemt het beheer tijdelijk over. Voor de bedrijven die op de luchthaven gevestigd zijn, verandert er niets.
Nieuw luchthavenbesluit
“We werken toe naar een nieuwe aanvraag voor een Luchthavenbesluit waarbij naast de economische kansen die de luchthaven biedt voor het Limburgse bedrijfsleven, het vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt, ook de gevolgen voor de omgeving nadrukkelijk in de besluitvorming worden betrokken”, zegt gedeputeerde Joost van den Akker.
Luchtvaartnota 2020
Een nieuwe exploitant wordt pas na 2020 gezocht. De provincie wil eerst wachten op de nieuwe luchtvaartnota die volgend jaar moet verschijnen. In die nota moeten keuzes gemaakt worden voor de toekomst van de Nederlandse luchthavens. Als duidelijk is welke kaders er voor de toekomst van Maastricht liggen, gaat de provincie bekijken hoe er met marktpartijen samengewerkt kan worden op de luchthaven.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

