Air France-KLM verwacht dit jaar meer geld kwijt te zijn aan de kerosine. Dat stelt het moederbedrijf van Air France en KLM in de presentatie van de kwartaalcijfers. In het derde kwartaal gaf het bedrijf €1,5 miljard uit aan de kerosine.
€5,5 miljard
Vorig jaar rekende Air France-KLM gedurende het jaar €4,9 miljard af voor de kerosine. Dit jaar ligt dat getal waarschijnlijk op €5,5 miljard voorspelt het bedrijf. In de afgelopen drie kwartalen werd al €4,117 miljard uitgegeven; €495 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Olieprijs
Air France-KLM baseert zich bij de voorspelling op de olieprijs. Een vat ruwe Brent olie kostte volgens het bedrijf op 25 oktober $64. Voor één ton kerosine moet volgens Air France-KLM gemiddeld $683 betaald worden. Daarbij gaat het bedrijf ervan uit dat één euro $1,12 waard is. Door de gunstige wisselkoers betaalt Air France-KLM minder geld voor één ton kerosine.
Kostenpost
Kerosine is voor airlines doorgaans één van de grootste kostenposten. Een hoge olieprijs heeft dan ook gevolgen voor de financiële balans en zorgt bij airlines vaak voor een moeilijk financieel jaar.
Door middel van fuel hedging kunnen airlines proberen om de kosten te beperken. Hierbij wordt de brandstof ingekocht tegen een vooraf vastgestelde prijs. Als die prijs lager blijkt te liggen dan de marktprijs, biedt dat financieel voordeel voor de maatschappij.
Nu te bestellen: Diecast Exclusive Martinair MD-11 PH-MCP Schaalmodel (1:200)
De PH-MCP was zowel de eerste als de laatste MD-11 die in de vloot van Martinair opereerde. Via onze partner Diecast Trading kunt u dit exclusieve, kleurrijke stukje luchtvaarthistorie in huis halen!

