De dag na de aankomst van de eerste F-35, nam de Koninklijke luchtmacht afscheid van een ander toestel. Eén van de twee KDC-10 tankvliegtuigen maakte vrijdag haar laatste vlucht, zo schrijft ‘De Vliegende Hollander’, het magazine van de luchtmacht.
Verkocht
Het toestel, met staartnummer T-264, vertrekt hoogstwaarschijnlijk volgende week al naar de Verenigde Staten. Beide KDC-10’s zijn verkocht aan het bedrijf ‘Omega Air Refueling’. Omega is een commerciële maatschappij, die op contractbasis bijtankdiensten verleent aan onder meer de Amerikaanse defensie.
Slang
Omega beschikt op dit moment over twee Boeing 707 tankers en een tot tanker omgebouwde DC-10. Deze toestellen beschikken alle over een bijtankslang (‘hose and drogue’ systeem). De Nederlandse KDC-10’s zijn eveneens tot tanker omgebouwde DC-10’s, maar beschikken over een starre bijtankbuis. De meeste vliegtuigen die worden bijgetankt, kunnen brandstof ontvangen via een slang óf een stang, maar zelden beide. Met de Nederlandse KDC-10’s zal Omega dus veel meer ontvangers kunnen bedienen.
Tsjechië
Volgend voorjaar verwacht Nederland de eerste nieuwe Airbus A330 MRTT tanker te kunnen verwelkomen op Eindhoven. Samen met België, Duitsland, Luxemburg en Noorwegen schaft Nederland acht Airbus A330 tanktoestellen aan. Tsjechië heeft zich recent aangesloten bij dit samenwerkingsverband. De laatste Nederlandse KDC-10 zal eind 2021 overgaan naar Omega, samen met de nog beschikbare reserve-onderdelen.