De Spaanse airline Iberia neemt concurrent Air Europa over. De overname moet in 2020 afgerond worden, meldt het moederbedrijf van Iberia, International Airlines Group. Iberia betaalt één miljard euro voor de aandelen.
International Airlines Group
Na de overname gaat Air Europa verder als dochtermaatschappij van Iberia, dat weer valt onder International Airlines Group (IAG). IAG is naast eigenaar van Iberia ook eigenaar van British Airways, LEVEL, Aer Lingus en Vueling.
Leidende positie Madrid
“De overname van Air Europa voegt een nieuwe competitieve airline toe aan IAG. We versterken Madrid als leidende Europese hub”, zegt IAG-ceo Willie Walsh. De vluchten van beide Spaanse maatschappijen worden op elkaar afgestemd. Air Europa zal op termijn naar terminal 4 verhuizen.
“Dit is van strategisch belang voor de hub in Madrid, die de laatste jaren achterligt op andere Europese hubs. Door deze overeenkomst zal Madrid ook beter kunnen concurreren met Europese hubs door betere verbindingen naar Latijns-Amerika”, stelt Luis Gallego, ceo van Iberia.
Vertrek uit SkyTeam
Door de overname door IAG vertrekt Air Europa ook uit SkyTeam. Dat maakte IAG bekend in een presentatie aan de aandeelhouders. Of Air Europa aangesloten wordt bij Oneworld, is nog onduidelijk. Een aantal airlines van IAG is aangesloten bij Oneworld.
Samenwerking Air France-KLM
Air Europa werkt al jarenlang samen met Air France-KLM. In 2002 begon een codeshare met KLM op Europese vluchten, vorig jaar werd een joint-venture aangekondigd om ook op trans-Atlantische vluchten naar Latijns-Amerika samen te gaan werken. Air France-KLM laat weten dat de het bedrijf wil dat de Europese mededingingsautoriteit naar de deal kijkt.
Grote consequenties
De overname heeft grote consequenties voor de concurrentie, stelt een woordvoerster van Air France KLM. Die consequenties gelden voor Spanje, waar IAG een nog grotere vinger in de pap krijgt, maar ook voor de routes tussen Europa en Latijns-Amerika. “Daarom is Air France-KLM ervan overtuigd dat nader onderzoek door de relevante mededingingsautoriteiten nodig is”, zegt een woordvoerder. In een grafiek laat IAG zien dat ze in augustus dit jaar 19 procent van de passagiers tussen Europa en Latijns-Amerika hebben vervoerd. Met Air Europa erbij zou dat 26 procent worden.
Concurrentie
De luchtvaartgroep is dan de nummer één op de routes. Air France-KLM is twee met 19 procent. Lufthansa is drie met 9 procent. TAP en LATAM hebben een gedeelde derde plaats met elk 8 procent. Mocht Air France-KLM met LATAM samenwerken dan zijn zij weer de grootste met 27 procent. Aeromexico, ook een joint venture kandidaat van AFKL, zit in de groep ‘overig’ die samen 30 procent van de passagiers hebben vervoerd.
IAG verwacht dat in de tweede helft van 2020 de deal rond is.