Business jetsDuurzaamheidElektrisch vliegenGeneral aviationOverig nieuwsProfessional

Britse regeringspartij wil fossiele brandstof afschaffen voor zakenjets

Als het aan de Britse partij Labour ligt, vliegen zakenjets straks niet meer op fossiele brandstoffen. De partij wil onderzoeken of de businessjets elektrisch aangedreven kunnen worden.

Veel uitstoot

Op de website van de partij reageert parlementslid Andy McDonald op een rapport van non-profit organisatie Fellow Travellers. In het rapport stelt de organisatie onder andere dat een vlucht met een businessjet binnen Europa ongeveer zeven keer zoveel broeikasgassen uitstoot als wanneer dezelfde vlucht met een commerciële maatschappij uitgevoerd wordt in de business class. De uitstoot van de businessjets staat volgens de organisatie gelijk aan die van 450.000 auto’s.

Verbod

Fellow Travellers stelt ook dat in 2018 128.000 vluchten met businessjets werden uitgevoerd tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk. De conclusie en aanbeveling van het rapport is een ‘bijna volledig’ verbod op businessjets die worden aangedreven door fossiele brandstoffen.

Elektrisch vliegen

Als alternatieve aandrijving noemt de organisatie elektrische aandrijving. De afstanden die met businessjets afgelegd worden, kunnen volgens Fellow Traveller ook met elektrisch aangedreven vliegtuigen afgelegd worden.

Steun

Het pleidooi van de organisatie kan op steun rekenen van parlementslid McDonald. “De klimaatdoelen kunnen niet gehaald worden zonder de vervuiling van het luchtverkeer aan banden te leggen. Passagiers in een businessjet produceren tien keer zoveel uitstoot als iemand op een reguliere vlucht. Dat kunnen we niet negeren”, zegt McDonald.

Einde voor fossiele brandstoffen

Het parlementslid wil dat de regering de juiste incentives aanbiedt voor de luchtvaartindustrie om te verduurzamen. “We zullen met de industrie om tafel gaan om een datum vast te leggen om het gebruik van fossiele brandstoffen uit te faseren”, stelt McDonald.

Elektrisch vliegen

Diverse airlines zijn al langere tijd bezig met elektrisch vliegen. De Schotse airline Loganair wil de kortste lijnvlucht ter wereld elektrisch gaan uitvoeren. Op grotere schaal heeft easyJet het voornemen om rond 2027 elektrisch te vliegen tussen Londen en Amsterdam.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button