Air FranceAir France-KLMNieuwsProfessional

Ceo Air France-KLM ziet veel voordelen in afscheid A380

CEO Ben Smith van Air France-KLM ziet vooral veel voordelen in het vervangen van de A380 bij Air France. De superjumbo’s van Air France hebben een verouderd interieur en het toestel presteert slecht, stelde Smith dinsdag bij een presentatie voor aandeelhouders.

Afscheid

Air France kondigde eind juli het afscheid van de A380 aan. De tien exemplaren van de Superjumbo verbruiken volgens de airline 20 tot 25 % meer kerosine dan modernere tweemotorige toestellen.

“De huidige concurrerende omgeving beperkt het aantal markten waarin de A380 winstgevend ingezet kan worden”, stelde Air France KLM in juli nog. Volgens ceo Benjamin Smith is ook het A380-product verouderd ten opzichte van de concurrentie.

400 miljoen nodig

Om de A380’s op te knappen, is per toestel ongeveer 40 miljoen euro nodig. De bedden in de businessclass kunnen niet helemaal plat en het inflight-entertainment is verouderd, geeft Smith als voorbeelden. Daarnaast hebben de A380’s veel te maken met storingen. “De A380-vloot presteert het slechtste van de hele Air France-vloot”, zegt Smith.

Vernieuwing

De Superjumbo’s worden bij Air France vervangen door de 787 of de A350. Welk toestel het wordt, is nog onduidelijk. “Hopelijk kunnen we het besluit nemen in de komende weken”, stelt Smith. Beide toestellen hebben inmiddels hun debuut gemaakt in de Air France-vloot.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button