Bij Austrian Airlines verdwijnen de komende jaren honderden banen. De airline uit de Lufthansa Group moet door toegenomen concurrentie in Wenen flink bezuinigen.
Concurrentie
De Oostenrijkse flagcarrier heeft op thuisbasis Wenen veel concurrentie van low-cost carriers. Onder andere easyJet en Lauda hebben een grote basis op de luchthaven. Door de lage ticketprijzen op de luchthaven dreigt Austrian verlies te draaien.
Besparing
Om dat tij te keren, moet vanaf 2021 jaarlijks 90 miljoen euro bespaard worden. Dat moet gebeuren door de productiviteit en efficiëntie van de airline te verbeteren. Door het programma ‘PE20’ komen 700 tot 800 banen op de tocht te staan. Moederconcern Lufthansa meldde eerder donderdag bij de kwartaalcijfers al dat Austrian een nieuwe strategie gaat voeren.
Geen millimeter toegeven
Met de nieuwe strategie wil Austrian zichzelf opnieuw neerzetten in het geweld van de low-cost carriers. Daarbij houdt de airline vast aan de eigen strategie. “We geven geen millimeter toe en blijven vasthouden aan onze premium strategie”, stelt chief commercial officer Andreas Otto.
Vloot
Eén van de maatregelen is dat alle activiteiten van de carrier op de luchthaven van Wenen geconcentreerd worden. Ook moet de vloot veranderd worden. De komende jaren moeten achttien Q400’s van Bombardier vervangen worden door tien A320’s. Daarmee wil de airline kosten besparen.
Naast een kleinere eigen vloot gaat Austrian ook meer samenwerken met Eurowings. Ook worden enkele routes naar Duitsland overgenomen door Lufthansa, waardoor bij Austrian meer toestellen beschikbaar komen.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
