Lufthansa Cargo vliegt vanaf 2021 alleen nog met tweemotorige toestellen. De tien MD-11’s die de maatschappij nu nog gebruikt, moeten voor het eind van 2020 de vloot verlaten hebben.
Kleinere vloot
Dat Lufthansa de MD-11’s de deur uit zou doen, was al langer bekend. Eerder werd nog gesproken over 2024 als jaartal voor de uitfasering. Na het vertrek blijft alleen de Boeing 777 over als volledig vrachttoestel. De vloot wordt ook duidelijk kleiner: er komen twee toestellen bij.
Twintig jaar oud
Lufthansa Cargo heeft op dit moment nog tien operationele MD-11’s. De oudste toestellen werden in 1998 door Boeing gebouwd voor de Duitse airline. In januari 2001 werd de ‘jongste’ MD-11 in dienst genomen. Gemiddeld zijn de toestellen twintig jaar oud.
Investeren
“We investeren in maximale betrouwbaarheid en significant lagere emissies,” zegt Peter Gerber, CEO van het vrachtbedrijf, “Het moderniseren van onze vloot is de grootste bijdrage die we op korte termijn kunnen leveren aan de toekomst. “
777-vloot
Na het vertrek van de karakteristieke MD-11’s blijft de Boeing 777 over. Lufthansa heeft er op dit moment zeven, daar worden twee toestellen aan toegevoegd.
Of het hierbij gaat om nieuwe vliegtuigen of tweedehands toestellen, is niet duidelijk. Bij Boeing stonden begin oktober geen vliegtuigen voor Lufthansa in het orderboek. Wel liet de maatschappij eerder weten geen voordelen te zien in het leasen van vliegtuigen.