FinancieelIndustrieNieuwsProfessional

Rolls-Royce trekt meer geld uit om problemen met 787-motoren op te lossen

Motorbouwer Rolls-Royce trekt het komende jaar nog meer geld uit om problemen met de Trent 1000 motor op te lossen. Dat stelt de motorbouwer bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Problemen

De Trent 1000 wordt door veel airlines gebruikt om de Dreamliner van Boeing voort te stuwen. Ruim anderhalf jaar geleden werd duidelijk dat er een probleem zit in de turbinebladen van de motor.

Minder stevig

De turbinebladen van de zogeheten ‘package C compressor’ in de motor zijn minder stevig dan Rolls-Royce eerder dacht. Hierdoor kunnen de bladen afbreken. Rolls-Royce liet vorig jaar al honderden motoren inspecteren, maar liet in september dit jaar weten dat dat proces langer duurt dan gepland.

Meer investeringen

De motorbouwer stelt nu dat er meer geld geïnvesteerd wordt in de onderhoudscapaciteit en in reservemotoren zodat de verstoring voor de airlines verminderd wordt. In totaal investeert het bedrijf £ 800 miljoen (€925 miljoen) extra in het programma.

“We betreuren de verstoringen voor onze klanten zeer. Deze stappen zorgen ervoor dat de verstoringen verder afnemen,” zegt CEO Warren East, “Mijn topprioriteit is het verbeteren van het vertrouwen dat onze klanten hebben in de Trent 1000.”

Trent 1000 TEN

Ook met de Trent 1000 TEN, een verbeterde versie van de Trent 1000, zijn problemen. De motor kampt met slijtage aan de turbinebladen. Singapore Airlines zette hierdoor in april tijdelijk twee nieuwe 787’s aan de kant. Een oplossing voor de problemen duurt langer dan verwacht stelt Rolls-Royce. Pas in 2021 wordt de definitieve oplossing verwacht.

Veel verliezen

Het probleem met de motoren zorgde al voor veel verliezen bij Rolls-Royce. In het eerste halfjaar van 2018 kostte het de maatschappij ruim 600 miljoen euro. Diverse airlines moesten noodgedwongen hun toestellen aan de grond houden.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button