Precies vandaag, maar dan vorige week, verscheen een stukje in de NRC over piloot-worden. Conclusie: alleen rijke jongens en meisjes kunnen het.
Daar heb ik natuurlijk weer een mening over. Met uw aller welnemen richt ik me even tot de ouders.
Lieve dames, beste heren, bedenk wel: als uw kind besluit om tandarts te worden, dan komt de overheid hem of haar tegemoet rennen met emmers vol geld. Met een bijzonder voordelige lening, met een gesubsidieerde kamer in een gesubsidieerde studentenflat. Gratis sportfaciliteiten, gratis OV-jaarkaart.
Edoch, als uw zoon of dochter piloot wil worden moet ù betalen. En veel ook.
Let wel: het gaat momenteel goed. Erg goed. Maar dat is wel eens anders geweest. Vijf jaar geleden nog. En het kan zo maar weer omslaan. Op elk klein vliegveld wandelen een paar jongens en meiden rond die destijds de boot gemist hebben. Met een schuld ter grootte van een rijtjeshuis in Drente. Hun leven is financieel geen lolletje.
Mocht u de gok toch overwegen: reken veiligheidshalve op een investering van anderhalve ton. In pakweg twee jaar dient uw lieveling een zeer lastige studie af te ronden. Bij falen moet het geleende bedrag volledig terugbetaald te worden.
Of de huidige piloten-rozentuin nog bestaat tegen de tijd dat het ATPL-brevet binnen is, inclusief de lastige sollicitatie en de type-rating, is onzeker.
Dus verstand op nul, anderhalve ton vrij maken, aan de bak die gasten, en buffelen. Veel wijsheid bij uw overwegingen wenst u
Goof Bakker
Additional facts
Zeer recent zijn er een flink aantal gesubsidieerde vliegopleidingen in het leven geroepen: Transavia, KFA. Een zweefvliegvriend van me traint momenteel op kosten van Lufthansa in Florida. Hij vindt het prachtig. Heeft na zijn opleiding automatisch een baan.
Een mij bekende KLM-vlieger raadde nog geen tien jaar geleden jongeren op de site ‘airwork’ aan om de droom maar voorgoed te vergeten. Het zou nooit meer wat worden, dat beroep van piloot. Ben benieuwd hoe hij er nu over denkt.
Niemand begrijpt iets van die grillige bewegingen van de markt. De banken al helemaal niet. Het lijkt wel of het tot die mannen en vrouwen in hun (mantel-)pakken op de Zuidas maar niet doordringt dat de economie golfbewegingen maakt. Nog geen zes maanden vóór de enorme opleving van de vraag naar piloten lieten de banken twee grote vliegscholen failliet gaan: eentje op Eelde en eentje op Teuge. Bij mekaar een paar honderd ernstig benadeelde jongeren. Weer zes maanden later was elke piloot die drie circuitjes foutloos kon vliegen opeens weer interessant voor de airlines. Banken begrijpen weinig van economie.
Het verschil in subsidiëring door de overheid is er misschien alleen maar omdat anders niemand tandarts zou worden, en iedereen piloot?
Is uw lieveling afgestudeerd-tandarts, dan is het feest compleet. Dan kunnen de golfclubs en de Golf GTi besteld worden (via de bank, díe gok durven ze wel aan!). De buit is binnen: de maximum tarieven worden door de overheid vastgesteld, het patiënten-aanbod wordt door overheid gereguleerd. De tandarts krijgt vervolgens de verantwoordelijkheid over het gebit van tweeduizend mensen. En als er eens iets flink mis gaat, mag hij de tanden simpelweg verwijderen, en er een kunstgebit voor in de plaats zetten.
Hoe schril de tegenstelling met de jongere die de verantwoordelijkheid wil dragen voor lijf & leden van honderden mensen in een aluminium buis, vliegend op tien kilometer hoogte, bevattend 30.000 liter kerosine, steeds meer lastige en dronken passagiers, en bij tijd en wijlen een schuimbekkende terrorist.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!