Air France neemt de komende jaren afscheid van de A380. Dat gebeurt terwijl het eerste toestel pas in 2009 in de vloot kwam. Ceo Anne Rigail noemt de Superjumbo’s ‘problematisch’ en ‘verouderd’.
Rigail doet haar uitspraken in een interview met de Duitse luchtvaartwebsite Aero.de. Air France maakte lange tijd plannen om de cabines van de A380’s te vernieuwen, maar gaat dat niet meer doen. Rigail noemt de kosten daarvoor te hoog. CEO Ben Smith van Air France-KLM hing vorige week bij de investeerdersdag van Air France-KLM een prijskaartje van 400 miljoen euro aan de vernieuwing.
Verouderd
“De kosten zijn zo hoog dat het beter is om de vloot te vernieuwen,” zegt Rigail, “Het betaalt zich de komende jaren terug om nu vliegtuigen van de nieuwe generatie aan te schaffen. Ik denk dat de A380 gewoon verouderd is.”
Flexibiliteit
Naast de hoge kosten en de uitvoering van de cabine waar Smith eerder over sprak, noemt Rigail ook de flexibiliteit op een route als probleem voor de A380. “De efficiëntie van een A350 en 787 ligt net zo hoog, de capaciteit is minder en de flexibiliteit hoger. Die kunnen we op alle routes inzetten. Daardoor is de A380 niet meer handig”, stelt ze.
Aanpassingen
Door de aanpassingen die nodig zijn op luchthavens voordat de A380 er afgehandeld kan worden, omschrijft Rigail het toestel als ‘problematisch’. Ze geeft als voorbeeld dat ook het grondpersoneel op het platform een speciale training nodig had voor de A380. “Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt”, vertelt ze.