Toekomstige platformmedewerkers en bagageafhandelaars bij KLM beginnen hun opleiding binnenkort in Hoofddorp en niet meer op Schiphol zelf. In samenwerking met het ROC van Amsterdam opende de airline maandagmiddag een ‘uniek’ trainingscentrum.
Platform
Buiten het gebouw, omgeven door hekken staan twee mockups van een vliegtuigruim. Er omheen een aantal bagagekarretjes en een band waarmee de bagage naar het ruim getransporteerd wordt. Hier worden medewerkers voor het plaform opgeleid en kan rustig geoefend worden. Wie daarna op het platform op Schiphol komt, heeft alles al gezien.
Minder risico
De opleiding gebeurde eerder nog gewoon op het platform zelf. Dat bracht risico’s met zich mee, legt Christian Slob uit. Hij is unitmanager operational support bij KLM en één van de drijvende krachten achter het nieuwe trainingscentrum. “Hier kan rustig geoefend worden.”
Bij het MBO College Airport in Hoofddorp krijgen de studenten een negendaagse training waarin alle facetten voorbij komen. “We beginnen met een middagje koffers sjouwen, om te kijken of het wel iets is”, zegt Slob. Dat gebeurt omdat het verwachtingspatroon van studenten soms anders is dan de werkelijkheid.
Tijdswinst
Met het nieuwe trainingscentrum boekt KLM tijdswinst, legt Slob uit. Voor iemand het platform op mag, moet de AIVD een screening uitvoeren. Die duurt ongeveer acht weken. “Geen enkele uitzendkracht gaat acht weken op de bank thuis zitten wachten”, zegt Slob. Door samen te werken met een ROC krijgen de uitzendkracht een erkende beroepsbegeleide leerweg en kunnen ze een hoger mbo-diploma halen.
Ware grootte
De mockups buiten zijn op ware grootte gemaakte ruimen van een Boeing 737 en een Embraer. Ook oefenen de studenten met het scannen van de bagage, zoals dat op het platform ook gebeurt.
Digitale middelen
Binnen in het gebouw zijn geen klaslokalen te vinden, maar ‘experience rooms’ waar studenten met vr-brillen en digitale hulpmiddelen wegwijs gemaakt worden in de bagagekelder. In een immersive videoroom wanen studenten zich alvast op het platform. Verderop in het gebouw is een stuk van een bagageband nagebouwd, waar geoefend kan worden met het laden en lossen van de bagagekarren.
Passagiersafhandeling
Naast medewerkers voor het platform en de bagagehal worden ook medewerkers voor de passagiersafhandeling opgeleid in Hoofddorp. Zij leren in een klassikale training alle vaardigheden die zij nodig hebben. Het inchecken van koffers wordt bij het ROC niet geoefend; dat gebeurt op Schiphol zelf.
Uniek in de wereld
Het initiatief voor het trainingscentrum kwam van Eelco van Asch, executive vice-president Ground Services. Hij sprak maandag van een bijzondere dag. “Dit trainingscentrum is uniek in de wereld en zit vol met innovatie”, zei Van Asch.