Techniek is niet altijd sneller en beter. Die conclusie trekt vliegtuigbouwer Boeing nu ook op de productielijn van de 777. Robots die een deel van de romp in elkaar zetten, worden weer vervangen door mensen, melden diverse media.
Mensenwerk
De robots werden in 2015 binnengehaald omdat de vliegtuigbouwer geld moest besparen. Het boren van gaten in de rompdelen en vastzetten van klinknagels kon ook door robots gedaan worden, was de gedachte. Eerder was dit nog mensenwerk.
Snellere productie
Met het systeem, Fuselage Automated Upright Build genoemd, moest de 777X sneller geproduceerd worden. De robots boorden automatisch gaten in de romp en zetten de verschillende rompdelen in elkaar.
Onnauwkeurig
Al snel bleek het systeem niet optimaal te werken. In 2016 moest de productie van de 777 verlaagd worden omdat de robots te snel moesten werken en daardoor onnauwkeurig werden. The Seattle Times meldde destijds dat een rompdeel van een 777 voor China Airlines vervangen moest worden nadat een robot het rompdeel slecht monteerde.
Eind 2019
Volgens The Seattle Times en Bloomberg worden de robots nu aan de kant gezet. Het vastzetten van de klinknagels wordt weer mensenwerk. Een zegsman van Boeing laat aan Bloomberg weten dat de robots al sinds halverwege 2019 uitgefaseerd worden. Aan het eind van het jaar moeten mensen het werk weer overgenomen hebben.
Video
In onderstaande video legt Boeing uit hoe het systeem had moeten werken.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
