777XBoeingEditors choiceNieuwsProfessionalVliegtuigtype & -bouwer

‘Boeing schaft montagerobot voor rompdeel 777’s weer af’

Techniek is niet altijd sneller en beter. Die conclusie trekt vliegtuigbouwer Boeing nu ook op de productielijn van de 777. Robots die een deel van de romp in elkaar zetten, worden weer vervangen door mensen, melden diverse media.

Mensenwerk

De robots werden in 2015 binnengehaald omdat de vliegtuigbouwer geld moest besparen. Het boren van gaten in de rompdelen en vastzetten van klinknagels kon ook door robots gedaan worden, was de gedachte. Eerder was dit nog mensenwerk.

Snellere productie

Met het systeem, Fuselage Automated Upright Build genoemd, moest de 777X sneller geproduceerd worden. De robots boorden automatisch gaten in de romp en zetten de verschillende rompdelen in elkaar. 

Onnauwkeurig

Al snel bleek het systeem niet optimaal te werken. In 2016 moest de productie van de 777 verlaagd worden omdat de robots te snel moesten werken en daardoor onnauwkeurig werden. The Seattle Times meldde destijds dat een rompdeel van een 777 voor China Airlines vervangen moest worden nadat een robot het rompdeel slecht monteerde.

Eind 2019

Volgens The Seattle Times en Bloomberg worden de robots nu aan de kant gezet. Het vastzetten van de klinknagels wordt weer mensenwerk. Een zegsman van Boeing laat aan Bloomberg weten dat de robots al sinds halverwege 2019 uitgefaseerd worden. Aan het eind van het jaar moeten mensen het werk weer overgenomen hebben.

Video

In onderstaande video legt Boeing uit hoe het systeem had moeten werken.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button