De introductie van een nieuw transportvliegtuig voor Airbus is een stap dichterbij. De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft de BelugaXL een typecertificaat gegeven.
Transportvliegtuig
De BelugaXL is de opvolger van de BelugaST, een transportvliegtuig dat Airbus zelf gebruikt om onderdelen te vervoeren tussen de verschillende fabrieken.
De vijf Beluga’s die nu vliegen, zijn gebouwd op basis van de vrachtversie van de A300. De nieuwe BelugaXL is gebaseerd op de vrachtversie van een A330. Doordat het toestel zeven meter langer en een meter breder is, kan er volgens Airbus 30 procent meer vracht mee.
Verlaagde cockpit
De BelugaXL werd in 2014 door Airbus geïntroduceerd. Het toestel heeft een verlaagde cockpit waar een grote deur boven zit. Hierdoor kan het toestel net als de Boeing 747 freighter van voren geladen worden. Met een lading van 51 ton kan de BelugaXL 4.000 kilometer aflegggen.
Meer ruimte
Airbus gebruikt de BelugaST om onderdelen te vervoeren tussen de diverse fabrieken. Zo worden bijvoorbeeld vleugels van de A350 vervoerd van de productielocatie in het Verenigd Koninkrijk naar de assemblagefabriek in Toulouse. In de BelugaST past één vleugel, in de BelugaXL kunnen er twee tegelijk vervoerd worden.
Zes exemplaren
Tussen 2019 en 2023 wil Airbus zes exemplaren van het toestel bouwen. De BelugaST’s die nu vliegen, zijn gebouwd tussen 1995 en 2001.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
