De eerste van drie nieuwe A321LR’s wordt op 18 september 2020 in gebruik genomen door SAS. Het toestel bevat drie klasses, net als de andere long-haul vliegtuigen van de maatschappij.
Nieuw
“Dit is een compleet nieuw type vliegtuig voor SAS, welke zeer goed aansluit op de Scandinavische markt en opkomende reispatronen van en naar de regio. Het geeft SAS de mogelijkheid om reizigers meer intercontinentale routes, minder tussenstops en kortere reistijden van en naar Scandinavië te bieden”, aldus Karl Sandlund, Chief Commercial Officer bij SAS.
Klimaat
Met het nieuwe toestel wil de maatschappij ook de impact op het klimaat verlagen. Eerder ging SAS daarom ook al met een A320neo vliegen, waarmee de CO2-voetafdruk al zo’n 15 – 18 procent kleiner is geworden dan een toestel van hetzelfde formaat.
Configuratie
Het toestel bevat 157 stoelen, waarvan 22 Business, 12 Plus en 123 Go. In de business klasse kunnen de stoelen volledig worden uitgeklapt. Ook kunnen de lichten op verschillende kleuren worden ingesteld en er is WiFi aanwezig. Elke stoel is uitgerust met een entertainment scherm, en een poort voor USB- en/of PC-stroom.
Routes
De eerste vlucht met het nieuwe toestel zal van Kopenhagen naar Boston gaan. De verkoop hiervan start op 20 november 2019. De route moet het hele jaar door worden gevlogen. Nieuwe routes worden in 2020 bekend gemaakt.
Problemen
De introductie van de A321LR/neo verloopt niet geheel vlekkeloos. De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft in juni een mogelijk probleem bij het toestel gevonden, waardoor het toestel een overmatige hellingshoek of neusstand (pitch) kan hebben. Onder andere IAG moest zijn netwerkplannen al aanpassen door de vertraagde leveringen. SAS wilde de toestellen eigenlijk in de eerste helft van 2020 inzetten, maar dat wordt dus september.