Boeing is in gesprek met Emirates, de launch customer van de 777X, over de vertragingen van het toestel. Dat zei de vliegtuigbouwer tijdens een pre-Dubai air show briefing. Het zou wel haalbaar zijn om het toestel in 2021 in gebruik te nemen. Eerder was de planning om het toestel in 2020 te lanceren.
Geduld
Emirates heeft 150 777X besteld, waarvan 35 777-8’s en 115 777-9’s. Tim Clark, CEO van de maatschappij, zei eerder al tegen FlightGlobal dat Emirates zijn geduld verliest met vliegtuig- en motorfabrikanten die ‘geen onderhoudsklare apparatuur kunnen leveren.’
MAX
Of de vertragingen van de 777X ook te maken hebben met de MAX-kwestie, wilde Boeing niet zeggen. “Het certificatieproces dat we volgen, is een erg uitgebreid proces. Het is te vroeg om te speculeren of er een nadelig effect zal zijn als gevolg van het MAX-probleem.
Vervanging
De 777X moet de 777-300ER en 777-200LR van emirates vervangen. Oorspronkelijk zou Lufthansa de launch customer worden, maar die rol nam Emirates twee jaar geleden over.
SimFlying gaat crowdfunden! Doe je mee?
Investeer in de nieuwe B737NG-simulator van SimFlying!
Je kan SimFlying helpen door mee te investeren via de gelanceerde crowdfundingcampagne. Leen geld en ontvang het binnen 5 jaar terug met mooie kortingen, of koop alvast een tegoedbon voor de nieuwe simulator.