General Electric en Airbus zijn voorzichtig begonnen met gesprekken over een mogelijk motorontwerp voor toekomstige varianten van de A350, bijvoorbeeld de A350neo. Dat meldt Aviation Week.
Variant
De gesprekken zouden in oktober hebben plaatsgevonden. De focus zou vooral liggen op een geavanceerde GEnx-1 variant met een ontluchtingssysteem en materiaal- en ontwerpverbeteringen, afgeleid van de GE9X, die voor de Boeing 777X is ontwikkeld.
Samenwerking
“We zouden graag met Airbus willen samenwerken voor de GEnx. Er kunnen mogelijkheden zijn en we zijn in dialoog met hen over wat die zouden inhouden”, vertelt Jim Leister, program manager en strategy leader bij General Electric. De motorfabrikant wil nog niet bevestigen of het inderdaad de A350neo betreft.
GE9X
De GE9X motor werd eerder dit jaar benoemd tot krachtigste vliegtuigmotor ooit voor een passagiersvliegtuig. Guinness World Records reikte een certificaat uit aan General Electric. Het type is voor de 777X, die in 2021 moet vliegen. Emirates is de launch customer. De twee zijn op de Dubai Air Show in gesprek over de vertragingen die het toestel heeft opgelopen.