Precies vandaag, maar dan een jaar geleden, vloog ik mee in een Cessna Caravan met twee kerels die foto’s wilden maken van onze O-2.
Het was een koude, stabiele dag. De piloten, Swellengrebel in de Caravan, en Van Leeuwen in de O-2, waren bekwaam en ervaren. Gevolg: de toestellen leken wel bevroren in hetzelfde blok ijs.
Eerlijk is eerlijk: beide vliegtuigen hadden genoeg power òver. Heel belangrijk bij formatievliegen. Probeer maar eens op de snelweg exact naast iemand te blijven rijden, terwijl je al vrijwel plankgas rijdt. Het gas loslaten werkt misschien prima, maar gas bijgeven om vervolgens weer naderbij te kruipen heb je niet. Sportief kunnen accelereren èn afremmen is de essentie.
Ooit maakte ik een trainingsvlucht mee van een stel formatievliegers van de Vliegclub Rotterdam, met vier elegante, houten toestellen: Robin DR-400’s.
Die vier knapen zetten een rete-strakke show neer boven de uitgestrekte zandplaten van de Maasvlakte. Petje af, zeker gezien de geringe powermarges van hun motoren.
Dan hebben de Blue Angels het stukken makkelijker!
Goof Bakker