Als het aan vliegtuigbouwer Airbus ligt, gaan vliegtuigen vanaf 2025 in koppeltjes de oceaan oversteken. Door samen te vliegen, moet er meer kerosine bespaard worden.
Achter elkaar vliegen
Airbus presenteerde het project genaamd fello’fly maandag op de Dubai Airshow. Door vliegtuigen dicht achter elkaar te laten vliegen, moeten de toestellen profiteren van elkaars jetstream. Airbus nam voor het project vogels als insipiratiebron, stelt de vliegtuigbouwer.
Slipstream
Met fello’fly gebruikt een volgvliegtuig de energie in de slipstream van het leidende vliegtuig, door in de luchtstroom te vliegen die gecreëerd wordt. Op die manier wordt ‘lift’ geboden aan het volgvliegtuig waardoor de motoren minder hard hoeven te draaien nodig is. Airbus verwacht dat per vlucht tussen 5 en 10% minder brandstof verbruikt wordt met het systeem.
Technische aanpassingen
Om het systeem goed te laten werken, zijn een aantal aanpassingen nodig. De vliegtuigbouwer werkt nu aan oplossingen die piloten helpen om de vliegtuigen op een veilige afstand en constante hoogte te houden. Het toestel dat volgt, moet in de slipstream van het leidende toestel blijven.
Testvlucht
Airbus wil in 2020 een testvlucht uitvoeren met eigen toestellen. Daar worden twee A350’s voor gebruikt. Als de test succesvol verloopt, wil de vliegtuigbouwer voor 2025 het systeem werkend hebben.