KLM heeft een schikking getroffen met een aantal passagiers die getroffen werden door de grootschalige storing in het brandstofsysteem op Schiphol. Claimbureau Aviclaim daagde de airline voor de rechter om compensatie af te dwingen. Volgens KLM wordt er geschikt vanuit coulance met de betreffende passagiers
Storing
Schiphol werd op 24 juli dit jaar getroffen door een storing in het brandstofsysteem. Door de storing konden veel vluchten niet vertrekken. Onder andere KLM annuleerde honderden vluchten, op Schiphol was twee dagen sprake van chaos.
Onduidelijkheid over compensatie
Na de storing was onduidelijk of de getroffen passagiers recht hadden op een vergoeding. Onder andere claimbureau EUClaim, dat veel passagiers bij staat bij het claimen van een vertraagde vlucht, stelde dat reizigers geen recht hadden op compensatie omdat de storing een buitengewone omstandigheid was.
Aviclaim stelt dat het bedrijf als enige passagiers bij wilde staan die compensatie eisten. De claimorganisatie spande in september een proefproces aan tegen KLM.
Schikking
‘Het doel van het proefproces was om te achterhalen of de rechtbank het met ons eens is. Met de schikking hebben we geen rechterlijke uitspraak verkregen, maar dat de luchtvaartmaatschappij zo snel de zaak wil afdoen zegt voldoende”, stelt Remco Kuilman, oprichter van Aviclaim.
KLM stelt in een reactie dat er geschikt is met de betreffende passagiers omdat zij als enige pas na drie dagen omgeboekt waren. ” Dat past niet binnen de service die wij onze klanten willen bieden en dat vinden we vervelend. Om die reden hebben wij deze passagiers een vergoeding aangeboden”, aldus de airline.
1.500 reizigers
Volgens Kuilman hebben nog ongeveer 1.500 reizigers zich bij Aviclaim gemeld. Dat KLM nu in één zaak schikt, betekent niet automatisch dat iedereen recht heeft op compensatie. Alle claims worden afzonderlijk bekeken. KLM blijft erbij dat de brandstofstoring een buitengewone omstandigheid is waarvoor de airlines niet aansprakelijk zijn.