Precies vandaag, maar dan gisteren, kreeg de Lockheed C-130 Hercules zijn civiele goedkeuring. Groot nieuws. Want een KLM-Hercules, dat lijkt me heel tof.Â
Die Herc is namelijk erg geschikt voor ruige bestemmingen. Naar een afgelegen landing strip in Finland vliegen, om tussen de muggen te kamperen. Of naar de Faeröer-eilanden, en dan hiken tussen de papegaaiduikers. Er ligt een markt te smachten om geopend te worden, volgens mij.
Nu ik toch aan het fantaseren ben: een KLM F-16B moet er toch ook heel snel komen? De luchtmacht heeft er binnenkort toevallig een paar over. Want business class is allemaal leuk en aardig met dat doublé bestek en die porseleinen grachtenpandjes, maar je bent geen minuut eerder op je bestemming dan die mevrouw op stoel 49C.
En een business jet, dat blijft toch ook behelpen. Vaak nog langzamer dan een airliner. Rechtop staan kan niet eens. Dat is zelfs bij Ryanair al standaard! Om over het toilet maar niet te spreken. Soms moet je het achter een gordijntje doen, terwijl je medepax mee-horen en mee-ruiken. Dat is zelfs in een veertig jaar ouwe airliner nog beter geregeld.
Nou kun je in die nieuwste KLM-F-16’s niet eens uit je stoel komen, en doe je je plas in een zakje. Da’s waar. Maar je bent wel in een uurtje in Barcelona.
Goof Bakker
Additional facts
De plas-zak is tegenwoordig ook al elektronies. AMDX heet dat. In de advertentie schrijft de fabrikant dat er negen F-16’s en één A-10 verloren zijn gegaan door gebruik van primitieve of onhandige conventionele paszakjes.
Schreiner had in de vorige eeuw al Herculessen, meldt proeflezer Erwin Neuijen, die destijds bij deze club op de A300 vloog. Hoe dat juridisch zat weet ik niet. Iemand?