Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing moeten van Qantas terug naar de tekentafel. Beide bouwers zijn door Qantas gevraagd om een vliegtuig te leveren wat non-stop van Australië naar Europa en de Verenigde Staten kan vliegen, maar Qantas is niet tevreden met de prijs van de toestellen. Dit meldt de Sydney Morning Herald.
Teruggestuurd
Volgens de krant heeft CEO Tino La Spina van Qantas International tegen investeerders gezegd dat hij de vliegtuigbouwers teruggestuurd heeft. “We hebben ze gevraagd om terug te gaan en daar [de prijs, red] nog eens naar te kijken en hun pen nog eens te slijpen. Er zit een gat”, aldus La Spina.
Garanties
Naast de prijs heeft Qantas de vliegtuigbouwers volgens La Spina ook gevraagd naar de garanties die gegeven worden. “Dit toestel zit de komende twintig jaar in onze vloot. We willen scenario’s afdekken en ervoor zorgen dat het toestel toekomstbestendig is”, legt hij uit.
Twee opties
Voor de lange vluchten, die Qantas Project Sunrise noemt, zijn Airbus en Boeing gevraagd om een voorstel voor een vliegtuig te doen. Airbus probeert de ultra long range (ULR) versie van de A350 te verkopen, Boeing mikt op de 777-8.
Wanneer Qantas een besluit neemt over het toestel, is nog onduidelijk. Dat zou voor het eind van dit jaar gebeuren, maar CEO Alan Joyce liet vorige week weten dat het besluit mogelijk uitgesteld wordt.
Testvluchten
Om Project Sunrise goed voor te bereiden, voert Qantas een drietal testvluchten uit tussen Londen en Sydney en New York en Sydney. Voor deze vluchten wordt een nieuwe Boeing 787-9 gebruikt. De vluchten duren ongeveer 19 uur. Tijdens de vlucht worden de passagiers en de crew voortdurend onderzocht.