Het Franse bedrijf Tarmac Aerosave heeft één van de twee eerste A380’s uit elkaar gehaald voor onderdelen. Het bedrijf begon daar begin dit jaar mee en meldt nu dat de operatie afgerond is.
Eerste A380’s
Tarmac Aerosave nam een jaar geleden twee A380’s over van de Duitse leasemaatschappij Dr. Peters. Dit bedrijf had de toestellen ondergebracht bij Singapore Airlines. De vliegtuigen met serienummers MSN003 en MSN005 werden in oktober 2007 en januari 2008 door Airbus geleverd aan Singapore Airlines.
Sloop
Nadat Singapore Airlines duidelijk maakte de leasecontracten van de Superjumbo’s niet te zullen verlengen, gingen de toestellen terug naar de leasemaatschappij. Die bracht de toestellen onder op de luchthaven van Tarbes, waar Tarmac Aerosave ook gevestigd is. Nadat er geen kopers gevonden werden, restte de sloophamer voor twee A380’s.
Onderdelen verkocht
Bij Tarmac Aerosave worden beide A380’s uit elkaar gehaald. De onderdelen van de vliegtuigen worden via het Amerikaanse bedrijf VAS Aero Services verkocht. De motoren zijn teruggegaan naar motorenbouwer Rolls-Royce.
Bij het ontmantelen van de eerste A380 is onder andere gebruik gemaakt van ‘cold cutting’, een techniek waarbij met water onder hoge druk materialen doorgesneden kunnen worden. De tweede A380 wordt op dit moment ontmanteld, stelt Tarmac Aerosave.
Trots
Patrick Lecer, president van het bedrijf, is trots op de ontmanteling van de A380. “We zijn heel trots op dit industriële succes, behaald met het grootste vliegtuig dat nu in dienst is. We anticiperen op de vraag van klanten en op de milieu-eisen die zich ontwikkelen”, zegt hij.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
