Eén van de belangrijkste leveranciers van de Boeing 747 sluit de deuren van een fabriek in Californië. Triumph Group produceert in Hawthorne delen van de romp van de jumbojet. Woensdag werd een eerste deel van de inventaris van de fabriek geveild.
Enige leverancier
Triumph Group produceert volgens persbureau Bloomberg al sinds het begin van de productie van de 747 delen van de romp voor het toestel. Het bedrijf is de enige leverancier die de romp bouwt. Nu Boeing nog maar zes 747’s per jaar bouwt, is het niet meer rendabel om de fabriek open te houden.
Veiling
Op de veiling woensdag werden ongeveer 200 kavels geveild. Volgens veilinghuis Aucto gingen onder andere grote kranen om de romp te vervoeren, opslagrekken, heftrucks en grote boren onder de hamer. Op 6 december gaat de fabriek definitief dicht.
Achttien toestellen
Boeing heeft op dit moment nog twee orders open staan voor de vrachtversie van de 747-8. Voor Volga Dnepr Group en UPS Airlines moeten nog achttien toestellen afgebouwd worden. Uiterlijk eind 2022 is de productielijn daarmee ten einde. De laatste bestelling voor de jumbojet werd in februari 2018 geplaatst door UPS.
Weinig gevolgen
De sluiting van de fabriek van Triumph Group heeft vooralsnog weinig gevolgen voor het orderboek van Boeing. “We blijven de 747-8 bouwen en we maken de juiste keuzes om de lijn op gang te houden”, stelt een woordvoerder van Boeing tegenover Bloomberg.