Vliegtuigbouwer Lockheed Martin wil goedkeuring krijgen om de nieuwe LM-100J ook ‘s nachts in te zetten voor brandbestrijding. Dat zegt één van de topmannen van de vliegtuigbouwer tegen FlightGlobal.
LM-100J
Lockheed Martin verkreeg vorige week het typecertificaat voor de LM-100J, een doorontwikkelde civiele versie van de C-130J Hercules. Het toestel moet onder andere passagiers en vracht vervoeren, maar krijgt ook een bestemming als blusvliegtuig.
FireHerc
Het blusvliegtuig, FireHerc genaamd, kan volgens de vliegtuigbouwer in twaalf uur 85.600 liter blusmiddel droppen. Volgens Tony Frese, vice-president business development bij Lockheed Martin, kan die capaciteit fors omhoog als het vliegtuig ook ‘s nachts mag vliegen.
Mogelijkheden
Op dit moment mogen volgens FlightGlobal blusvliegtuigen niet ‘s nachts vliegen. Lockheed Martin ziet met de LM-100J mogelijkheden. “Veel mogelijkheden op de LM-100J, zoals het flightdeck, de head up-displays en de automatisering geven de piloot veel situational awareness en zorgen voor een lagere werkbelasting. Die zaken heb je nodig als je branden bestrijdt”, stelt Frese.
Regelgevers
Dat de mogelijkheden in het toestel zitten, betekent nog niet dat de certificering snel geregeld is. “De regelgevers zullen erg voorzichtig zijn,” zegt Frese, “Ze laten niet iemand naar buiten gaan en dit even ‘s nachts doen.”
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.