Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft een overeenstemming bereikt met betrokken partijen over oplossingen voor het groeiende aantal reizigers op het treinstation van Schiphol.
Aanpassingen
Dagelijks reizen er zo’n 109.000 mensen via station Schiphol. Om de groei van reizigers aan te kunnen, moet de capaciteit van het station worden verbeterd. Het plan is om aanpassingen aan de toegangen naar perrons te doen, waardoor er meer capaciteit wordt gecreëerd en de beschikbare ruimte beter wordt benut.
Looproutes
Ook komt er een nieuw busstation en worden de looproutes binnen het hele stationsgebied en de directe omgeving logischer en duidelijker opgezet. In de hal waar de perrons op uitkomen, komt meer ruimte en worden OV-chipkaartpoortjes geplaatst. Hiermee is Schiphol het laatste grote station waar deze poortjes komen.
Comfortabel
“Stations moeten voor treinreizigers voelen als een comfortabele plek onderweg. Dit geldt ook voor station Schiphol, waar het aantal reizigers in razend tempo groeit. Door nú te investeren in dit station, zorgen we ervoor dat hier over een paar jaar dagelijks 120.000 reizigers comfortabel en veilig in-, uit- en over kunnen stappen”, aldus Minister Van Nieuwenhuizen.
Bereikbaarheid
“Hiermee bevorderen we de bereikbaarheid van Schiphol per openbaar vervoer,” zegt CEO Dick Benschop van Schiphol. “Wij zijn heel blij met deze gezamenlijke investering. Hierna is het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp een volgende, belangrijke stap.”
Kosten
De maatregelen kosten 237,5 miljoen euro. Het Rijk betaalt daar 78,8 miljoen, Schiphol 69,4 miljoen, de Vervoerregio Amsterdam 69,2 miljoen en NS 20 miljoen. Het grootste deel van de plannen moet in 2025 gerealiseerd zijn, dan moeten er zo’n 120.000 tot 125.000 reizigers gebruik kunnen maken van het station.