Per 1 oktober 2020 is LATAM airlines geen deelnemer meer van de Oneworld alliantie. Het vertrek van de Zuid-Amerikaanse maatschappij werd al langere tijd verwacht, echter was er nog geen exacte datum bekend. De opzegtermijn van 12 maanden die Oneworld hanteert zorgt ervoor dat reizigers die voor 1 oktober 2020 vliegen nog kunnen profiteren van de Oneworld voordelen.
Delta
LATAM was de enige grote Zuid-Amerikaanse maatschappij in de Oneworld alliantie. Door het vertrek ontstaan er grote gaten in het Oneworld netwerk. Het belang dat Delta in de maatschappij heeft genomen zorgt ervoor dat passagiers van bijvoorbeeld American Airlines niet meer op één ticket naar verschillende bestemmingen in Zuid-Amerika kunnen reizen.
Samenwerking
De samenwerking houdt in dat Delta 1,9 miljard dollar betaalde voor een aandeel van 20 procent in LATAM, via een openbaar bod van 16 dollar per aandeel. Ook investeert Delta 350 miljoen dollar om de oprichting van het partnerschap goed neer te zetten.
LATAM verkoopt vier A350’s aan Delta en koopt er nog eens tien nieuwe bij. Die moeten tussen 2020 en 2025 geleverd worden. Ten slotte zal Delta worden vertegenwoordigd in de Board of Directors van LATAM.
Oneworld
Oneworld zegt in een reactie teleurgesteld te zijn maar de beslissing van LATAM te respecteren: ‘Ze zijn een gewaardeerd langdurig lid geweest van de alliantie en we wensen hen het beste. Zolang het lidmaatschap nog loopt bij Oneworld profiteren de klanten nog van alle voordelen.”
SkyTeam
Ondanks de hechte samenwerking met Delta zijn er vooralsnog geen plannen voor een SkyTeam lidmaatschap van LATAM. Andere luchtvaartmaatschappijen waar Delta een belang in heeft, zoals Virgin Atlantic, lijken ook geen deelnemer te worden van de luchtvaartalliantie.