De nieuwste variant van de 737 MAX, de -10, is gisteren voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. Het toestel, dat op het moment een van de weinige 737 MAX’en is die mag vliegen, zal de komende weken verschillende grond tests ondergaan alvorens het luchtruim te kiezen.
Tien
De grootste variant van de 737 heeft een kleinere range dan de -7,-8 of de -9, maar kan verreweg de meeste passagiers vervoeren. Het toestel is een gehaast antwoord van Boeing op de vraag naar een vervanging voor de verouderde Boeing 757. Aangezien de ontwikkeling van een geheel nieuw toestel, zoals de 797, enkele jaren op zich zou laten wachten hoopt Boeing met de 737 MAX 10 een korte termijn oplossing te bieden voor de oude 757’s. Echter kiezen veel luchtvaartmaatschappijen voor de A321neo lr en xlr vanwege het grotere vliegbereik.
Crisis
De 737 MAX 10 en de 737 MAX 7 worden niet aan de grond gehouden door het onderzoek naar de Lion air en Ethiopian airlines vliegrampen. Dit is deels te verklaren door het feit dat er nog geen toestellen van deze types geleverd zijn.