• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

    02/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    KLM en overheid op ramkoers

    01/06/2023

    80 jaar geleden: KLM-Dakota ‘Ibis’ neergeschoten

    01/06/2023

    Arbeidsinspectie berispt Schiphol

    31/05/2023
  • Achtergrond

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023

    De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

    29/05/2023

    Zijn grotere vliegtuigen de oplossing? | Column

    28/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

    27/05/2023
  • Editors’ choice

    KLM en overheid op ramkoers

    01/06/2023

    80 jaar geleden: KLM-Dakota ‘Ibis’ neergeschoten

    01/06/2023

    Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

    30/05/2023

    Maatregelen na openen nooddeur Asiana A321

    29/05/2023

    Russische piloot vliegt bewust te langzaam

    28/05/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Column Goof»A380: de treurigste foto | column Goof
Column Goof

A380: de treurigste foto | column Goof

Goof BakkerDoor Goof Bakker25/11/2019Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Emirates
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Precies vandaag, maar dan gisteren, kwam ik de onderstaande foto’s tegen op de eindeloze jachtvelden van het internet. 

[#PressRelease] #TarmacAerosave innovates in #A380 dismantling and #maintenance. #aircraftstorage #aircraftmaintenance #aircrafttransition #aircraftrecycling #cabinmodification #MRO #widebodied #wetakecare #DAS19

Full story 👉 https://t.co/6Ck5G1p7UM pic.twitter.com/kCOo80p9Do— TARMAC Aerosave (@TarmacAerosave) November 19, 2019

Boeing mag het niet makkelijk hebben momenteel, Airbus heeft óók iets weg te slikken: hun trotse vlaggenschip, vrijwel nieuw, extreem-geavanceerd, wordt aan stukken gezaagd voor onderdelen. 

Wat een débâcle (een Frans woord). 

Maar ook een waarschuwing. De maximale omvang van een intercontinentaal verkeersvliegtuig blijkt vierhonderd man te zijn. Geen gekkigheid meer. Doe maar gewoon. De hele burgerluchtvaart wordt definitief gereduceerd tot twee platforms: 200 pax en 400 pax. Keurig geproduceerd door Fabrikant A en Fabrikant B. 

Francis Fukuyama riep al een tijdje geleden het einde van de geschiedenis uit: er zal alleen nog verbetering zijn, geen vernieuwing meer. Om één verbetering te noemen: Platform A/B-200 kan binnenkort óók intercontinentaal (ER). Big deal. 

Het bewijs werd vorige week ook weer eens geleverd door de NATO, die binnenkort samen met Boeing gaat bekijken hoe de huidige AWACS-vloot kan worden opgeleukt om dienst te kunnen doen tot 2035. 

Mind you: de Boeing B-707, waar onze vliegende Radarpannenkoek op gebaseerd is, vloog voor het eerst in juli 1954. Need I say more? 

Goof Bakker

[email protected] 

Meer lezen: zie www.goofbakker.nl en elke maand Piloot & Vliegtuig. 

Additional facts 

Oorzaak van de ondergang van de A380: het aloude hub & spoke–system legt het af tegen point to point. Overstappen willen we niet meer. Voornamelijk vanwege de security. En dus weer met dank aan Mohammed Atta. Als de security door de technologie gereduceerd wordt tot een poortje waar je op normale loopsnelheid doorheen kunt, is het H&S-system de dag erop weer springlevend. Dan rennen we zo van het ene toestel in het andere, de wereld rond. Fxck you Fukuyama? 

In 2002 of daaromtrent hoorde ik uit de mond van een Boeing-executive dat ze niet begrepen op welk onderzoek Airbus de ontwikkeling van de A380 eigenlijk baseerde. De man beweerde dat Boeing zeker vijf onafhankelijke externe onderzoeken in de kluis had liggen waaruit bleek dat een vliegtuig met meer dan vijfhonderd stoelen geen enkele toekomst had. Die A380: was het dan toch een Frans prestigeproject, door de Duitsers gefinancierd en ontwikkeld?

Rond dezelfde tijd heb ik in P&V geschreven dat de A380 nog te klein zou zijn als de Chinese economie zou blijven groeien in het tempo van destijds. Die economie groeide bijna de hele eeuw met een krankzinnige 12%, maar haalt de laatste jaren nauwelijks nog de helft. 

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Airbus A380 Column Goof Goof sloop
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

02/06/2023Goof Bakker

Britse start-up Global Airlines koopt A380

30/05/2023Redactie

De P-51 Mustang: met roem overladen | Goof

29/05/2023Goof Bakker

Recent

Man verstopt zich opnieuw in landingsgestel

02/06/2023

IATA neemt contrails onder de loep

02/06/2023

GPU op waterstof zorgt voor wereldprimeur in Groningen

02/06/2023
Populair

Arts houdt passagier vijf uur in leven in Boeing 787

30/05/2023

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023

Influencer trekt broek omlaag in 737-cockpit

31/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?