Vliegtuigen die ‘s nachts landen op de Zwanenburgbaan volgen vanaf komende zomer een nieuwe aanvliegroute. Door de nieuwe route vliegen sommige toestellen niet meer over de woonkernen van Uitgeest en Zaanstad, meldt Luchtverkeersleiding Nederland.
500 vluchten per jaar
Nachtvluchten op de Zwanenburgbaan komen niet vaak voor. De Polderbaan is vanuit het noorden de aangewezen baan om te landen. Alleen als die baan buiten gebruik is, wordt de Zwanenburgbaan ingezet. Volgens LVNL gaat het om zo’n 500 vluchten per jaar
Instructies
Op dit moment krijgen piloten bij het aanvliegen nog koers-, hoogte- en snelheidsinstructies van de luchtverkeersleiding. Dit zorgt ervoor dat vliegtuigen over een groter gebied vliegen. In de nieuwe nadering is dat niet meer het geval omdat er vaste routes gebruikt worden.
Twee varianten
De nieuwe nachtelijke nadering komt in twee varianten: een rechte variant en een ‘gekromde’ variant. In de rechte variant draaien toestellen vanaf de Noordzee voorbij Uitgeest in voor de baan en vliegen ze in een rechte lijn naar de landingsbaan toe. In de gekromde variant worden Uitgeest en Zaanstad vermeden. In allebei de varianten vliegen vliegtuigen hoger en wordt met een lager motorvermogen gevlogen.
Apparatuur aan boord
LVNL heeft twee varianten ontwikkeld omdat niet alle vliegtuigen de juiste apparatuur aan boord hebben om de gekromde nadering uit te voeren. De nieuwe aanvliegroute kan vanaf de zomer van 2020 gebruikt worden.
Minder hinder
De nieuwe nadering zorgt per saldo voor een lagere geluidsbelasting, stelt Jurgen van Avermaete, general manager procedures bij de luchtverkeersleiding. “Door het invoeren van een nachtnadering wordt hoger aangevlogen met lager motorvermogen en wordt de spreiding van het verkeer kleiner”, legt hij uit.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

