Editors choiceLiefhebberMilitairNieuws

Modernisering moet AWACS tot 2035 in de lucht houden

De AWACS-radarvliegtuigen van de NAVO worden de komende jaren gemoderniseerd. Daardoor kunnen de toestellen nog zestien jaar blijven vliegen. Secretaris-generaal Jens Stoltenberg tekende woensdagmiddag in België de contracten voor de modernisering.

Ogen in de lucht

De vliegende radarstations van de NAVO worden met name ingezet voor controle van het luchtruim. “De AWACS zijn onze ogen in de lucht, tijdens de operaties in Afghanistan en tijdens de strijd tegen IS”, zei Stoltenberg tijdens een ceremonie op de Belgische vliegbasis Melsbroek.

Veertien toestellen

De NAVO-landen hebben gezamenlijk veertien toestellen. Onder andere op de Duitse NAVO-basis in Geilenkirchen, vlak over de Limburgse grens, staan AWACS’en gestationeerd.

Kostenplaatje

De modernisering van de vliegtuigen, die in de jaren tachtig van de vorige eeuw gebouwd werden, kost 1 miljard dollar. Het geld wordt bij elkaar gebracht door zestien landen uit de organisatie.

Vervanging

Na de modernisering kunnen de vliegtuigen nog een aantal jaar blijven vliegen. “Dit moderniseringsprogramma zorgt ervoor dat het toestel kan blijven bloeien”, stelt Michael Arthur, president van Boeing International. In 2035 moeten de toestellen vervangen worden door nieuwe radaervliegtuigen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button