Trade Air, een van de laatste Fokker 100 operators van Europa, heeft aangekondigd haar Fokker 100’s in te ruilen voor A320’s, zo melden verschillende media. Eerder dit jaar nam het Zwitserse Helvetic Airways al afscheid van haar Fokker 100 vloot. Helvetic was de laatste maatschappij die het toestel inzette op eigen lijnvluchten binnen Europa.
Charter
De Fokker 100 vliegt in Europa alleen nog op de charter markt, zo deed een Fokker 100 van het Roemeense Carpatair vorig jaar nog dienst bij de KLM. Air France zette de Fokker 100 van Trade Air in 2018 nog in op vluchten naar Schiphol. Carpatair, Avanti Air, TUS Airways en ALK Airlines vliegen nog met enkele Fokker 100’s die zij verhuren. Aangezien de kosten voor het vliegend houden van de Fokkers steeds verder oplopen zullen ook de laatste Fokkers snel uit de lucht verdwijnen.
Australië
De meeste vliegende Fokker 100’s bevinden zich in Australië, grofweg 50 toestellen zijn daar nog in dienst bij QantasLink, Alliance Airlines en Virgin Australia. Qantas heeft echter aangekondigd op zoek te zijn naar vervanging voor de Fokker vloot. Ook de Boeing 717 gaat de komende jaren verdwijnen bij de Australische maatschappij.
Iran
In Iran zijn Fokkers ook nog populair. Dit is grotendeels te wijten aan het handelsembargo waar het land onder lijdt. Hierdoor is het voor maatschappijen uit Iran niet mogelijk om nieuwe vliegtuigen te kopen. De Iranese luchtvaart staat dan ook bekend om de grote hoeveelheid klassieke vliegtuigen. Enkele jaren geleden werd het handelsembargo met Iran tijdelijk opgeheven. In deze tijd zijn meer dan 200 vliegtuigen besteld door het land. UIteindelijk zijn slechts een handjevol vliegtuigen geleverd voordat dit weer verboden werd.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!