Precies vandaag, maar dan gisteren, ontspon zich op mijn smartphone een discussie over het woord ‘kist’.
De oorsprong ligt waarschijnlijk in het feit dat de eerste vliegtuigen (houten raamwerk, bespannen met linnen) nogal op een aardappelkist leken. Maar waarom is dit woord blijven hangen?
Bevriende piloot Giel, die het woord zelf vermijdt, zegt het mooi: “Het komt op me over als: voor u als buitenstaander lijkt een vliegtuig misschien complex, maar door mijn ervaring en diepgaande kennis van de materie kan ik me permitteren daar anders tegenaan te kijken: een vliegtuig is niet ingewikkelder dan een kist.”
Een doelgerichte simplificatie, dus. Zoals de stoere cowboy, die in snelle galop nog een sjekkie kan draaien, zijn paard ‘een knol’ noemt.
Dit soort dingen luisteren ongelooflijk nauw. Piloten balanceren op een smalle lijn tussen opschepperij en zorgvuldig gecoiffeerde nonchalance. Vaak als cover-up voor flink wat narcisme. En dan denken ze dat de buitenwereld het niet door heeft! Wel dus. Getuige de bekende Amerikaanse grap: how do you recognize a pilot at a party? He will tell you so!
Sommigen doen het slim, anderen doen het ‘PME’. Het merk met de vele leren jasjes dat elke bromfietskoerier de kans geeft om in de kroeg de piloot uit te hangen. De reclamecampagne vertoont allerlei gladde Italiaanse fotomodellen die ontzettend cool staan te wezen bij een C-46 Commando, ergens in Arizona. Doorzichtiger kan marketing nauwelijks worden. Vreemd genoeg lopen juist piloten er niet omheen. Integendeel: ze lopen er massaal in rond.
By the way: wat vindt u van mijn petje?
Goof Bakker
Additional facts
Collega Ruud Vos vindt de relatie mens-kist een dodelijke. Je verdwijnt ermee in de grond of in de oven.
Collega Leo van der Goot suggereert dat het woord kist misschien afgeleid is van het Engelse woord crate. Dus als u uw kist voortaan ‘krat’ wilt noemen mag dat ook. Opmerkelijk, meldt hij nog: het boek ‘Mijn Ouwe Kist’ van Kingsford Smith heet origineel ‘The Old Bus’.
Collega Bert Zegger vindt het petje een zorgvuldig gecoiffeerde poging om de kosmonaut uit te hangen.
Collega Tjepke Gratama vindt dat ik de lieve marketing-meiden van PME niet te veel moet plagen.
Collega Steve van Dijck suggereert dat echte piloten geen PME kunnen betalen, want alle geld gaat op aan Avgas.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!