AirlinesCargoEditors choiceNieuwsProfessional

Minister kan ‘onwenselijke’ korte vrachtvluchten niet verbieden

Vrachtvluchten over korte afstanden zijn niet wenselijk. Dat stelt minister Cora van Nieuwenhuizen na vragen vanuit de Tweede Kamer. Tegelijkertijd kan Van Nieuwenhuizen de vluchten ook niet verbieden, schrijft ze.

Qatar Airways

Van Nieuwenhuizen kreeg vragen van D66, CDA en ChristenUnie nadat bekend werd dat Qatar Airways een aantal vluchten uitvoerde tussen Maastricht en Luik. De afstand tussen beide vliegvelden bedraagt 38 kilometer, de vliegtijd is negen minuten.

Startbaan te kort

De maatschappij voerde de vlucht uit omdat er vracht geleverd moest worden in Maastricht en het vliegtuig daarna door moest naar Mexico-Stad. Omdat de startbaan in Maastricht niet lang genoeg is voor de volgeladen Boeing 777, moest een tankstop gemaakt worden in Luik. De vluchten leidden tot ophef in de Belgische en Nederlandse politiek. Mede daardoor kondigde Qatar aan te stoppen met de vluchten.

Korte vluchten

De Kamerleden Amhaouch (CDA), Paternotte (D66) en Bruins (CU) wilden onder andere van Van Nieuwenhuizen weten wat zij vindt van vluchten die minder dan 100 kilometer afleggen. Ook stelden ze de vraag of Van Nieuwenhuizen wil onderzoeken of zulke vluchten verboden kunnen worden als er goede alternatieven zijn.

Verbod onmogelijk

Een verbod op de vluchten kan Van Nieuwenhuizen niet regelen, stelt ze. Wel vindt ze vanuit milieu-oogpunt “dergelijke korte cargovluchten niet wenselijk wanneer er goede alternatieven voorhanden zijn”, schrijft ze. Het Kabinet zet zich volgens de minister in om vervoer over de grond te stimuleren als alternatief voor luchtvaart op routes waar dat reëel is.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button