Al langere tijd kiezen steeds meer maatschappijen voor een premium economy klasse. Door reizigers de optie te bieden om in een verbeterde economy te vliegen voor een stuk minder dan een business ticket neemt de populariteit van de reisklasse hard toe, zeker op de lange afstanden.
Stoel
De premium economy cabine in de 777-300 heeft 62 zitplaatsen in een 2-4-2 opstelling ten opzichte van een 3-4-3 opstelling in de reguliere economy. De stoelen zijn door de ruime opstelling twee inch breder dan de reguliere economy stoelen. De stoelen zijn onder andere uitgerust met een kuitensteun, voetensteun, oplaadpunten en een leeslampje. Ook lagen er een kussentje en dekentje klaar zoals je deze verwacht in een reguliere economy class. De toevoeging van een amenity kit van The North Face gaf het geheel een wat luxere uitstraling. Waarmee de stoelen zich onderscheiden van de concurrentie is de manier waarop deze in de ligstand schuift. In plaats van de rugleuning naar achteren te schuiven, schuift het zitoppervlak naar voren en de rugleuning naar achteren terwijl de harde achterrand van de stoel niet meebeweegt. Hierdoor is er geen hinder van de stoel ervoor die opeens naar achteren gaat en kunnen de stoelen op de achterste rij net zo ver naar achteren als de rest.
Service
Op de service van China Airlines is weinig aan te merken. Naast twee uitgebreide maaltijden werden continu drankjes en snacks uitgedeeld. Het enige werkelijk vreemde was de tijd waarop het ontbijt werd geserveerd. Ongeveer vijf uur voor de landing werd de kunstmatige nacht onderbroken door met de moodlights de ochtend in te zetten. Vervolgens werd het ontbijt geserveerd waarna de nacht opnieuw werd ingezet. Voor de landing werden nog snackboxes uitgedeeld.
Tijden
De vlucht naar Taipei vertrekt om 11:00 uur vanaf Schiphol en komt om 06:00 uur lokale tijd aan in Taipei. Doordat de vlucht om 11:00 uur vertrekt voelt het voor de reiziger als 00:00 uur wanneer het vliegtuig in de lokale ochtend de wielen aan de grond zet. Hierom wordt de nacht aan boord al rond 13:30 uur ingezet, waarbij de moodlights een leuke toevoeging zijn. Wel betekent dit dat de raampjes vrijwel de gehele vlucht gesloten moeten blijven.
Conclusie
China Airlines levert een premium economy product dat zich duidelijk kan onderscheiden van het gros. Dit is voornamelijk te danken aan het stoelontwerp wat er voor zorgt dat iedereen erg ruim kan zitten, ook wanneer de rugleuningen naar achteren gaan. Het is enigszins jammer dat de vlucht in de ochtend al vertrekt, waardoor de slaaptijden aan boord ietwat vreemd kunnen aanvoelen. Het antwoord op de vraag of premium economy de meerprijs waard is? Ja. Dat is het, mits het tegen het actietarief is. China airlines stunt regelmatig met retourvluchten in de premium economy voor onder de 1000 euro waardoor de prijs/kwaliteitsverhouding wel erg goed is.