Het certificeringstraject voor de Boeing 737 MAX kan ervoor zorgen dat de vliegtuigbouwer de productielijn stil moet zetten. Hiervoor waarschuwt Boeing in een brief aan de Amerikaanse overheid.
Annuleringen
Volgens Boeing kunnen maatschappijen hun openstaande orders annuleren als de certificering van het toestel te lang duurt of als er veel extra eisen gesteld worden. Dat kan ertoe leiden dat Boeing de productiesnelheid moet verlagen of de productielijn zelfs moet stilleggen.
Dit schreef de vliegtuigbouwer half oktober in een brief aan de Securities and Exchange Commission (SEC), een organisatie die toezicht houdt op beursgenoteerde bedrijven. De brief werd donderdag gepubliceerd.
Extra vragen
Boeing kreeg na de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal een aantal vragen van de SEC, onder andere over de productiecapaciteit en de opslagruimte die de vliegtuigbouwer nog heeft. Ondanks het wereldwijde vliegverbod, draait de productielijn van de 737 MAX nog gewoon door.
Opslag
De nieuwe toestellen worden opgeslagen bij de productielocaties in Everett en San Antonio in Texas, stelt Boeing. De vliegtuigbouwer heeft ‘voldoende’ capaciteit beschikbaar en verwacht ook dat er andere opslaglocaties zijn als de 737 MAX later vliegt dan verwacht. Dat moet nog steeds in het eerste kwartaal van 2020 zijn.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!