Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voert vanaf zaterdag twee verbeteringen door op Lelystad Airport, nadat er veel kritiek kwam vanuit piloten.
Eén grote ramp
“Lelystad was vrijdag één grote ramp”, vertelde een piloot een maand geleden aan Up in the Sky. “De tweede dag nadat Lelystad is behept met grote-ster allures en er nieuwe verkeersleiders in het diepe worden gegooid met geklaag alom. CAVOK en de gewoonlijke vrijdagse drukte, met een grote diversiteit aan vliegtuigen en snelheden. Verhalen gehoord van wachttijden tot 27 minuten met draaiende motor aan de baan, wachttijden tot 10 minuten en meer na een simpele start-up request. Sommige vliegers zijn maar gestopt met wachten omdat de accu uitgeput dreigde te raken en de prop toch niet meer zou rond krijgen. Eén vlieger moest bij de baan herhaaldelijk blijven vragen om te mogen opstijgen, zijn klok tikte door en uiteindelijk verliep zijn vliegplan en is hij maar teruggekeerd naar het platform.”
Verbeteringen
Naar aanleiding van dit soort feedback is LVNL aan de slag gegaan om de processen te verbeteren. Vanaf zaterdag 7 december om 7 uur gaan er twee verbetermaatregelen in. Deze zijn gericht op het verminderen van de drukte op de radiofrequentie en op het gebruik van de lokale routes voor klein verkeer. “De verbeteringen zijn goedgekeurd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)”, vertelt LVNL. “De gebruikers van Lelystad Airport zijn betrokken bij deze aanpassingen.”
Inregelperiode
Voor 7 november vloog het verkeer op Lelystad zonder begeleiding van de luchtverkeersleiding. Daarna kwamen er veel veranderingen: het circuit is verplaatst, piloten hebben toestemmingen nodig om te taxiën, te starten en te landen en de luchtruimkaarten zijn aangepast. Hiermee gaat een ‘inregelperiode’ gepaard, welke bedoeld is om, voordat het groot handelsverkeer er is, ervaring op te doen en te wennen aan de nieuwe procedures en werkwijzen, aldus LVNL.
Radioverkeer
Luchtverkeersleiders communiceren via een radiofrequentie met piloten. Om te zorgen dat er niet teveel communicatie tegelijk op de radiofrequentie is, is met de maatregel expliciet aangegeven welke informatie gemeld moet worden door piloten. Dat is nu de registratie van het vliegtuig, welke weersinformatie ze hebben geluisterd, hun positie en wat hun intentie is (bijvoorbeeld landen of alleen overvliegen). Andere informatie is niet nodig omdat deze informatie ook in het vliegplan staat. Ook is verduidelijkt dat piloten zich niet hoeven te melden op bepaalde punten als ze vertrekken, en is het niet meer nodig om te melden dat ze hun motor uitzetten. Dit geeft rust en ruimte voor andere piloten om bijvoorbeeld toestemming te vragen om het luchtruim in te vliegen.
Eenrichtingsverkeer
Tijdelijk worden de routes voor het kleine verkeer in de nabijheid van de luchthaven ‘eenrichtingsverkeer’ in plaats van dat ze in twee richtingen worden gebruikt. Op deze manier is de routestructuur simpeler voor de piloten. De route voor landend verkeer is vanaf de noordkant en vertrekkend verkeer vliegt weg richting het zuiden. Alleen bij slechter zicht of bij specifieke vliegplannen van huidig verkeer waar deels op zicht en deels op instrumenten gevlogen wordt, kunnen de piloten met toestemming van de luchtverkeersleiding ook via de zuidelijke route vliegen om te landen. Alleen het gebruik van de lokale routes wordt aangepast, in de ligging of de hoogte verandert er niets.
In gesprek
LVNL zegt in gesprek te blijven met de gebruikers van Lelystad Airport: “Dit blijven we doen en we waarderen de actieve betrokkenheid van de ondernemers om samen de operatie verder te verbeteren. Op 18 december is een volgend overleg en het eerste evaluatiemoment van de verbetermaatregelen.”
Onderzoek
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) laat vrijdagochtend weten dat er in november vijf gevallen van ‘airprox’ gemeld zijn op Lelystad. In zo’n situatie komen vliegtuigen te dicht bij elkaar in de buurt. De OvV onderzoekt de voorvallen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!