De Federal Aviation Administration heeft een boete van 3,9 miljoen dollar opgelegd aan Boeing vanwege problemen met de 737 NG’s en MAX-toestellen.
Controle
De FAA schrijft in een verklaring dat ‘Boeing zijn leveranciers niet adequaat heeft gecontroleerd om ervoor te zorgen dat zij de kwaliteit van Boeing waarborgen’. Dit zou er toe hebben geleid dat de toestellen onderdelen kregen die niet bestand waren tegen bepaalde omstandigheden. Het gaat om de slat tracks. Door de slechte kwaliteit kunnen die onderdelen kapot gaan.
Probleem
Het probleem kwam in juni aan het licht na een airworthiness directive van de FAA. De zwakke onderdelen kwamen van Southwest United Industries (SUI) op 29 juni, 2018. Die onderdelen werden naar Spirit AeroSystems gebracht, en vanaf daar werd het naar Boeing vervoerd.
Kwaliteitstest
De FAA zegt dat SUI op 6 juli (2018) Kencoa Aerospace op de hoogte stelde over een aantal onderdelen die de kwaliteitstest niet hadden doorstaan. Laatstgenoemde speelde de informatie door naar Spirit op 3 augustus, 2018.
Levering
Vervolgens informeerde Spirit Boeing over de problemen op 11 september, 2018, en stelde Spirit voor dat Boeing de geleverde onderdelen accepteert. Boeing verwierp dat voorstel op 9 oktober in hetzelfde jaar en droeg Spirit op een Notice of Escapement op te stellen; een document waarin Spirit het probleem definieert. Dat deed het bedrijf op 14 februari, 2019.
Certificering
Tussen 16 augustus en 9 oktober, 2018, zou Boeing ongeveer 48 toestellen hebben gecertificeerd die waren uitgerust met de zwakke onderdelen. Tussen 10 oktober, 2018 en 2 mei, 2019 zouden er nog eens 85 vliegtuigen een certificaat hebben gekregen, terwijl de bouwer wist dat er problemen waren met de onderdelen.
Inspectie
Op 10 juni, 2019, bracht de FAA een Airworthiness Directive uit, waarin werd geëist dat er inspectie zouden komen. De inspectie zou ook nog eens bemoeilijkt zijn door SUI omdat er geen beschermende coating werd aangebracht op het serienummer dat moet worden weergegeven. Als gevolg hiervan waren veel nummers slecht of niet te lezen. Daardoor was het moeilijk om de betreffende onderdelen te identificeren.
Boeing heeft 30 dagen om te reageren op de boete van 3,9 miljoen dollar.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!