KLM gaat ook vanaf Schiphol op een mix van duurzame- en fossiele kerosine vliegen. Het Finse bedrijf Neste produceert de biokerosine en levert de vliegtuigbrandstof via het leidingennetwerk op Schiphol. Dat is nog niet eerder gebeurd.
Duurzame kerosine
KLM zet al jaren fors in op duurzame kerosine. Dat gebeurt vooral door het eigen KLM Corporate BioFuel Programma en door een intensieve samenwerking met het Amsterdamse bedrijf SkyNRG.
Dit bedrijf, dat KLM in 2010 mede oprichtte, moet vanaf 2022 vanuit een fabriek in Delfzijl 75.000 ton duurzame kerosine leveren aan KLM. Op dit moment levert SkyNRG vanuit een fabriek in Los Angeles biokerosine aan de airline.
Lagere CO2-uitstoot
Concurrent Neste maakt duurzame kerosine op basis van gebruikte kookolie. De CO2-uitstoot van de duurzame kerosine ligt volgens het bedrijf 80% lager dan de uitstoot van fossiele kerosine. “Het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof is op dit moment een van de meest effectieve manieren om de CO2-uitstoot in de luchtvaartindustrie te verminderen”, zegt KLM-ceo Pieter Elbers.
Tankwagens
Op dit moment wordt voor het tanken van biokerosine nog vooral gebruik gemaakt van tankwagens. Neste zal op Schiphol voor het eerst gebruikmaken van het leidingennetwerk waar ook de fossiele kerosine door vervoerd wordt. De duurzame kerosine wordt bijgemengd met fossiele kerosine, omdat het door Europese regels nog niet toegestaan is om volledig op duurzame kerosine te vliegen.
Corporate biofuel programma
Naast het leveren van de duurzame kerosine treedt Neste ook toe tot het corporate biofuel programma van KLM. Bedrijven die aangesloten zijn betalen een extra bedrag bovenop de normale ticketprijs. Dat extra bedrag gebruikt KLM om duurzame kerosine in te kopen. Onder andere ABN Amro, LVNL, het Ministerie van I&W, NLR, Royal Schiphol Group en TU Delft zijn a lid van het programma.