De grote brandstofstoring op Schiphol afgelopen juli, werd veroorzaakt door een elektrische storing. Die storing werd mogelijk veroorzaakt door een menselijke fout in februari. Dat concludeert onderzoeksbureau TNO in een donderdag gepubliceerd rapport
Op 24 juli trad rond het middaguur een storing op in een back-up systeem bij Aircraft Fuel Supply (AFS), het bedrijf dat de brandstofleveringen op Schiphol regelt. Door de storing moest de kerosinelevering stopgezet worden, waardoor ook het vliegverkeer grotendeels stil kwam te liggen.
Losse nuldraad
Onderzoeksbureau TNO concludeert dat de storing op 24 juli is veroorzaakt doordat een back-up stroomvoorziening niet goed functioneerde omdat daar een zogeheten nuldraad loshing. De nuldraad zorgt er, als die goed vastzit, voor dat de spanning die geleverd wordt, gelijk blijft. De nuldraad hing volgens TNO vermoedelijk al sinds februari los, toen er werkzaamheden werden uitgevoerd aan de back-up stroomvoorziening. Omdat deze voorziening pas in juli gebruikt werd, ging het toen pas mis.
Onderdelen vervangen
Dat de storing op 24 juli zo lang duurde, kwam volgens algemeen directeur Inge Stegmann onder andere doordat na de emergency shutdown het hele systeem gecontroleerd moest worden en een aantal onderdelen vervangen moest worden. In totaal duurde het 8,5 uur voor de storing verholpen was.
Tankwagens
Op een aantal punten op Schiphol worden vliegtuigen met tankwagens van brandstof voorzien. Dit wordt handmatig leveren genoemd. Dat was op 24 juli geen optie, zegt Stegmann. “Tijdens een emergency shutdown mag er niet handmatig geleverd worden”, stelt ze. Daar komt bij dat de tankwagens een beperkte capaciteit hebben en dat zij ook weer tanken bij AFS.
Geen verplichting
AFS levert al bijna vijftig jaar kerosine aan Schiphol en dat gaat bijna probleemloos, benadrukte chief commercial officer André van den Berg van Schiphol donderdag. Hij omschrijft de operatie op de luchthaven als een mechanisch horloge, waarin alle raderen moeten draaien. AFS is één van die raderen. “Als één rader niet draait, heeft dat grote impact”, zegt Van den Berg.
Onderzoeken
Hoewel AFS een belangrijke partij voor Schiphol is, zijn er geen wettelijke afspraken over leveringszekerheid aan de luchthaven. Daar wordt wel naar gekeken, stelt Van den Berg. Hij benadrukt dat de monopoliepositie van AFS op dit moment niet ter discussie staat.
AFS zelf onderzoekt of het mogelijk is om op een uitwijklocatie in te richten, zodat bij calamiteiten vanaf daar nog brandstof geleverd kan worden.
Storing 9 augustus
Na de grote storing op 24 juli, waren er op 9 augustus opnieuw problemen. Toen zorgde een aantal valse brandmeldingen in een systeem van AFS op de D-pier ervoor dat de brandstoftoevoer uitgeschakeld moest worden. Hierdoor konden vliegtuigen anderhalf uur niet getankt worden. AFS gaat onderzoeken of het systeem opgedeeld kan worden in secties, zodat bij een alarmmelding niet het hele systeem uitgeschakeld hoeft te worden.